ایکون
قالب اکسترا
120 وبسایت آماده شرکتی و فروشگاهی
فقط با 1,159,000 تومان
مشاهده و خرید
regex چیست
آموزش سئو

regex چیست؟ چه طور استفاده کنیم؟

regex یا عبارت‌های باقاعده کاربردهای مختلف برای استخراج داده‌ها، جستجو و جایگزینی متن و اعتبارسنجی ورودی دارد. این امکان در سرچ کنسول برای به دست آوردن کوئری‌های مختلف اضافه شده است و امکان پیدا کردن کیوردهای مختلف را فراهم کرده است. در ادامه در مورد اینکه regex چیست و نحوه استفاده در سرچ کنسول توضیح می‌دهیم.

0
07 خرداد 1401
آخرین بروزرسانی: 08 خرداد 1403

Regex چیست؟

Regular expressions یا regex عبارت‌های باقاعده هستند و به طور گسترده در زبان‌ها و برنامه‌های مختلف کامپیوتری استفاده می‌شوند. این الگوها برای مطابقت با رشته‌های متن استفاده می‌شوند و یک ابزار قدرتمند هستند که برای کارهای مختلفی مانند جستجو و جایگزینی متن، استخراج داده‌ها و اعتبارسنجی ورودی استفاده می‌شوند.

کاربردهای Regex

regex کاربردهای مختلفی در علوم کامپیوتر دارند و برخی از کاربردهای رایج عبارتند از:

  • جستجو و جایگزینی متن: regex برای یافتن و جایگزینی نمونه‌هایی از متن در یک رشته استفاده می‌شوند. برای کارهایی مانند تصحیح غلط املایی، یافتن و جایگزینی الگوهای متنی و فرمت‌بندی متن مفید است.
  • استخراج داده‌ها: برای استخراج داده‌های خاص از یک رشته متن کاربرد دارد مثلا برای استخراج آدرس ایمیل، شماره تلفن و آدرس سایت که دارای فرمت یکسان هستند، کاربرد دارد.  regex در سرچ کنسول برای پیدا کردن ورودی‌های یک سایت کاربرد دارد.
  • اعتبارسنجی ورودی: regex برای تایید مطابقت ورودی کاربر با معیارهای خاصی کاربرد دارد به عنوان مثال برای کارهایی مانند بررسی معتبر بودن آدرس ایمیل، قوی بودن رمز عبور، فرمت درست یک تاریخ و… مفید است.

کاربرد Regex در سرچ کنسول

ابزار سرچ کنسول بهترین ابزار برای کمک به متخصصین سئو برای بررسی رتبه کلمات و میزان ورودی هر کدام است. در یک پروژه سئو نیاز به بررسی چند هزار کلمه دارید و قطعا این کار به صورت دستی امکان پذیر نیست. در سال 2020 جان مولر امکان فیلتر دستی در سرچ کنسول معرفی کرد که به کمک regex یا عبارات قاعده مند قابل انجام است و به این ترتیب امکان دریافت سخت ترین و پیچیده ترین گزارشات امکان پذیر است.

یک مثال ساده فرض کنید که در حوزه لوازم خودرو کار می کنید و حالا می خواهید تمام کوئری ها را بررسی کنید که در آن لوازم خودرو باشد که اگر در سرچ کنسول  لوازم خوردو را سرچ کنید کلماتی که دارای کلمه  لوازم خودرو هستند را مایش می‌دهد و کلمات شامل لوازم جانبی خودرو، لوازم یدکی خودرو و… ارا نمایش نمی‌دهد. برای نوشتن عبارت باقاعده برای کوئری مورد نظر باید لوارم.* خودرو.* را قرار دهید، خب اینجا نقطه به این معنی است که کاراکتری که پس از لوازم خودرو قرار بگیرند مثلا لوازم خودرو اصلی، لوازم خودرو اورجینال و… را استخراج می‌کند و علامت ستاره منظور کاراکترهایی است که پس از کلمه لوازم و خودرو قرار می گیرند مثلا لوازم جانبی خودرو ایرانی، لوازم جانبی خودرو خارجی و…

برای استفاده از regex به سرچ کنسول بروید و از قسمت Performance قسمت Query را انتخاب کنید.

استفاده از regex در سرچ کنسول

و حالا دسترسی را بر روی regex قرار دهید.

انتخاب گزینه regex

به این ترتیب می‌توانید دستورات regex را وارد کنید و تمام کوئری‌های مورد نظرتان را به دست آورید.

استفاده از Regex در افزونه یواست سئو

یکی از کاربرد های regex در افزونه یواست سئو است و وبرای ریدایرکت دسته جمعی چند لینک بر روی یک لینک کاربرد دارد. در این افزونه با وارد کردن ساختار لینک‌های مشابه می‌توانید ریدایرکت‌ها را یکجا انجام دهید و نیازمند صرف زمان زیاد برای تک تک لینک‌ها نیست.

استفاده از regex در یواست سئو

شما می‌توانید از تب دوم که مربوط به ریدایرکت ریجکس چندین لینک را به یک لینک ریدایرکت کنید. این قسمت برای تغییر آدرس مثل پروفایل‎‌های کاربران، تغییر ساختار نامک و … ایجاد شده است. ریدایرکت دسته جمعی کاربرد دارد مثالا می توانید مشخص کنید که لینک‌های خاصی که تعداد آنها 50 مورد هست همگی به یک لینک خاصی ریدایرکت شوند.

.افزونه Yoast Seo یکی از بهترین افزونه‌های سئو که اقدامات مختلف سئو را آسان می‌کند.  افزونه یواست سئو 

نحوه عملکرد Regex

regex از ترکیبی از کاراکترهای معمولی و متاکاراکتر برای تعریف الگوها استفاده می‌کند. در regex هر کدام از کاراکترها معنی خاص خود را دارند که در ادامه به صورت خلاصه هر کدام را توضیح می‌دهیم:

  • .: هر کاراکتر را می توان جایگزین کرد
  • *: کاراکتر مورد نظر صفر یا چندبار تکرار شده مثلا Go*d حاصل به صورت Gd ،God ،Goood
  • +: کاراکتر قبل یک یا چند بار تکرار شده مثلا Go+d حاصل به صورت God ،Good ،Goood
  • []: هر کاراکتری که در کروشه قرار داده شده را بررسی می کند مثلا g[aei]m حاصل به صورت gam، em ، gim
  • $ : عبارات مورد نظر با این ساختار به پایان رسیده است مثلا $est حاصل به صورت Best
  • ^: عبارت مورد نظر با این ساختار شروع شود مثلا est^ خروجی به این صورت است test و testi

regex در ابتدا ممکن است کمی گیج کننده باشد اما با کمی تمرین و تکرار می توانید از این عبارات برای پیدا کردن کوئری های مورد نظر استفاده کنید. در صورت داشتن سوال در مورد regex  در قسمت دیدگاهها از ما بپرسید.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و علاقه مند به دنیای کلمات و نوشتن هستم. یادت باشه اگر امید داشته باشی هیچ وقت دیر نیست.
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش رنک مث؛ تنظیمات صفر تا 100 کاملا کاربردی
در آموزش رنک مث، شما را با نحوه نصب و راه اندازی آن آشنا خواهیم کرد تا بتوانید براحتی اصلی ترین تنظیمات سئو را برای سایت وردپرسی خود انجام دهید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.