ایکون
ارزان ترین دامنه IR ایران
راست چین کلود
فقط 25 هزار تومان
ثبت دامنه
دراپ شیپینگ چیست؛ Drop Shipping چیست
راه اندازی کسب و کار

دراپ شیپینگ چیست؟ راه اندازی کسب و کار با Dropping Shipping

دراپ شیپینگ یکی از ایده‌های نوین کسب‌وکار است و با مزایایی که برای فروش محصول دارد سر و صدای زیادی به پا کرده است. اما واقعا دراپ شیپینگ چیست و چطور می‌توان از آن برای شروع یک کسب‌وکار استفاده کرد؟ اگر شما هم می‌خواهید با این مفهوم آشنا شده و درگیر هزینه‌ها و مشکلات و استرس مدیریت موجودی و انبارداری نشوید این مقاله برای شما است.

0
01 مرداد 1403
آخرین بروزرسانی: 08 شهریور 1403

دراپ شیپینگ یک روش نوین فروش آنلاین و یک مدل کسب و کار اینترنتی است که به فروشندگان کمک می‌کند تا بدون نیاز به نگهداری موجودی یا مدیریت انبار، محصولات (Products) را به فروش برسانند. این روش کسب و کار برای کسب و کارهای کوچک و متوسط مثل لوازم آرایشی، لباس و لوازم خانگی مناسب است که در آن فروشنده با همکاری تامین کننده، محصولات را برای مشتریان ارسال می‌کند. در این مقاله ابتدا می‌گوییم که دراپ شیپینگ چیست و مزایا و معایب آن را عنوان خواهیم کرد.

دراپ شیپر (Drop Shipper) چیست؟

دراپ شیپر یک شخص یا کسب‌وکاری است که محصولات را روی وب سایت خود به فروش می‌رساند بدون اینکه آنها را در انبار نگهدارد. در واقع به‌جای اینکه محصولات را نگهداری کنند یا به‌صورت مستقیم برای مشتری (Customer) ارسال کنند، از مدل دراپ شیپینگ استفاده کرده و این وظایف را به یک تأمین‌کننده یا شخص ثالث واگذار می‌کنند. مدیریت سفارش‌ها و ارسال آن‌ها توسط تأمین‌کننده انجام می‌شود.

دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ (Drop Shipping) یکی از مدل‌های کسب و کار آنلاین برای کسب و کارهای نوپا و افراد تازه‌کار است که بودجه و هزینه کافی برای خرید محصولات و راه‌اندازی فروشگاه را ندارند؛ مفهوم کلی دراپ شیپینگ را در بخش بعدی مشاهده می‌کنید.

دراپ شیپینگ یکی از مدل‌های کسب‌وکار اینترنتی است که در آن فروشنده بدون نگهداری موجودی و بدون نیاز به خرید محصولات به‌صورت عمده و نگهداری آن‌ها در انبار، آنها را به فروش می‌رساند.  بعد از ثبت سفارش مشتری، فروشنده محصول را از تأمین‌کننده خریداری کرده و از او درخواست می‌کند تا محصول را مستقیماً به آدرس مشتری ارسال کند.

نکته: این مدل کسب‌وکار (Business Model) به دلیل کاهش هزینه‌ها و ریسک‌های انبارداری و لجستیک، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

در تصویر زیر فرایند دراپ شیپینگ را به شکل ساده مشاهده می‌کنید.

  • مشتری به خرده فروش سفارش می‌دهد.
  • فروشگاه خرده فروشی سفارش مشتری را بررسی کرده و آن را برای تامین کننده می‌فرستد.
  • تامین کننده کالاها را برای مشتری آماده می‌کند.
  • سپس تامین کننده کالا را برای مشتری ارسال می‌کند.

فرایند Drop Shipping چیست؛ دراپ شیپینگ چیست

دراپ شیپینگ مدل‌های مختلفی دارد. برای مثال در یک مدل دراپ شیپینگ کسب و کارهای Dropshipping ترجیح می‌دهند محصولات تامین کننده‌ها را با هم ترکیب یا گروه بندی کنند و آنها را برای خرید به عنوان یک محصول در دسترس مشتریان قرار دهند. به عنوان مثال، یک کسب و کار Dropshipping می‌تواند تامین‌کننده‌ای با خط تولید بزرگی از لوازم صنایع دستی پیدا کند و یک پکیج از لوازم صنایع دستی خود را بسازد.

در ادامه مزایا و معایب راه اندازی فروشگاه بدون موجودی را توضیح می‌دهیم.

چطور در دراپ شیپینگ موفق شویم؟

در ادامه راهکارهایی برای کاهش معایب سیستم دراپ شیپینگ آورده‌ایم.

  1. فروشندگان باید تأمین‌کنندگان قابل‌اعتماد را انتخاب کنند تا از کیفیت محصولات ارسالی مطمئن شوند.
  2. بررسی سوابق و نظرات مشتریان توسط فروشندگان بسیار مهم است.
  3. بهبود روش‌های ارسال محصولات به‌صورت ایمن و دقیق؛ تا رضایت مشتریان تا حد زیادی جلب شود.
  4. بهینه‌سازی مدیریت انبار با استفاده از برنامه‌ریزی دقیق و به‌روز
  5. ارائه خدمات عالی به مشتریان، پاسخ‌گویی سریع به سؤالات و مشکلات؛ در واقع ارائه راه‌حل‌های مناسب و ایجاد ارتباط مستمر می‌تواند اعتماد مشتریان را افزایش داده و آنان را راضی نگه دارد.

دراپ شیپینگ چیست و چطور در آن موفق شویم

چگونه کسب و کار دراپ شیپینگ را راه اندازی کنیم؟

حالا که دانستید دراپ شیپینگ چیست، بیایید ببینیم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار دراپ شیپینگ موفق، چه مراحلی را باید طی کرد.

  1. زمینه فعالیت خود را انتخاب کنید

اولین قدم برای شروع کسب‌وکار دراپ شیپینگ انتخاب یک زمینه مناسب و سودآور برای فعالیت است. به علایق، دانش و تجربه خود و همچنین تقاضای بازار توجه داشته باشید. انتخاب یک زمینه فعالیت خاص به شما کمک می‌کند تا در آن حوزه تخصص پیدا کنید و مشتریان را به خود وفادار کنید.

2. انتخاب پلتفرم فروشگاه

انتخاب یک پلتفرم مناسب برای ایجاد فروشگاه آنلاین شما اهمیت بالایی دارد. پلتفرم‌های مختلفی مانند Shopify ،WooCommerce و Wix برای این منظور وجود دارند. هر کدام از این پلتفرم‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و شما باید باتوجه‌به نیازها و بودجه خود، پلتفرم مناسب را انتخاب کنید.

3. یافتن تأمین‌کننده‌های قابل‌اعتماد

کسب موفقیت در این سیستم وابسته به انتخاب تأمین‌کننده‌های قابل‌اعتماد و باکیفیت است. اگر تأمین‌کنندگان شما بدقول باشند و اجناس بی کیفیتی به مشتریان ارائه دهند قطعاً مشتری خرید دیگری از شما نخواهد داشت.

4. انتخاب محصولات

محصولاتی را انتخاب کنید که تقاضای خوبی داشته باشند و با زمینه فعالیت شما مرتبط باشند؛ تنوع در محصولات می‌تواند به جذب مشتریان بیشتر کمک کند.

5. ایجاد فروشگاه و بارگذاری محصولات

با استفاده از پلتفرم انتخابی خود، فروشگاه آنلاین را ایجاد کرده و محصولات موردنظرتان را به همراه تصاویر و توضیحات دقیق به آن اضافه کنید.

6. بازاریابی و تبلیغات

برای جذب مشتری و افزایش فروش محصولات خود باید به طور مداوم بازاریابی و تبلیغات فروشگاه خود را انجام دهید. روش‌های مختلفی برای بازاریابی مانند سئو، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و… وجود دارد.

7. ارائه خدمات مشتری عالی

ارائه خدمات مشتری عالی یکی از مهم‌ترین عوامل جلب رضایت مشتری و وفاداری آنها به فروشگاه شما است. به طور مرتب به سؤالات و نظرات مشتریان خود پاسخ دهید و در صورت بروز هرگونه مشکل، به‌سرعت آن را حل کنید.

فرایند دراپ شیپینگ Drop Shipping چیست و راه اندازی آن

مزایای دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ یکی از الگوهای کسب درآمد بدون ریسک با هزینه کم است. به دلیل اینکه کالایی که مشتری از شما خرید می‌کند همیشه در دسترس است و نگران موجودی نخواهید بود. دراپ شیپینگ به بهبود و رونق کسب و کار شما کمک می‌کند؛ اما سایر مزایای این روش کسب‌وکار چیست و چرا طی این سال‌های اخیر این‌قدر محبوب شده است؟

✔️ هزینه‌ راه‌اندازی کسب و کار پایین است

بزرگ‎‌ترین مزیت دراپ شیپینگ، نیاز به سرمایه کمتر در شروع کار است؛ زیرا شما به خرید موجودی اولیه و اجاره انبار نیاز ندارید و با سرمایه‌ای کم یا بدون سرمایه می‌توانید کسب‌وکار خودتان را شروع کنید. شما به عنوان فروشنده کالاهایی را می‌خرید که مشتریان از قبل آن را از او خریداری کرده و مبلغ را پرداخت کرده‌اند. در واقع بدون خرید از قبل ریسک کمتری در کسب و کار دارید و با ضرر مالی مواجه نخواهید شد.

✔️ شروع کسب و کار برای شما آسان خواهد بود

یکی از مزایای دراپ شیپینگ و این نوع سیستم کسب‌وکار این سات که دیگر نگران مدیریت انبار، مدیریت کالاها، بسته‌بندی محصولات، پیگیری موجودی، ارسال سفارش‌ها و… نخواهید بود.

✔️ به یک محیط کار مشخص وابسته نخواهید بود

کسب و کار دراپ شیپینگ انعطاف پذیر است و به فروشندگان اجازه می‌دهد تا در هر جایی که اینترنت داشته باشند تنها با متصل‌شدن یک دستگاه به آن کار خود را ادامه دهند.

✔️ محصولات متنوع را به دلیل عدم نیاز به انبارداری انتخاب کنید

یکی از دیگر از مزایای این نوع کسب و کار خرده فروشی (Retail Business) برای فروشندگان، انتخاب و ارائه مجموعه‌ای گسترده از محصولات است زیرا به نگهداری در انبار نیاز ندارد.

✔️ ریسک خسارت مالی کاهش پیدا می‌کند

فروشنده تنها زمانی که سفارشی دریافت می‌کند، محصول را از تأمین‌کننده خریداری می‌کند، به همین دلیل دیگر با چالش عدم فروش محصولات موجود روبرو نخواهد بود.

✔️ صرفه‌جویی در زمان

در این روش کسب‌وکار، فروشندگان نیازی به صرفه‌جویی در زمان به‌منظور خرید از تأمین‌کننده نداشته و پس از سفارش مشتری بلافاصله به تامین کننده سفارش می‌دهند.

نکته مهم: به علاوه در هنگام افزایش حجم سفارشات در روش سنتی ممکن است سردرگم شوید اما با افزایش حجم سفارش‌ها در روش دراپ شیپینگ، تامین سفارش به عهده تامین ککنده است و از این بابت فشاری به شما وارد نخواهد شد.

معایب استفاده از دراپ شیپینگ چیست؟

این مدل کسب و کار هم مانند تمام مدل‌های دیگر علاوه بر مزایایی که دارد، ممکن است شما را با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو کند.

❌ حاشیه سود پایین؛ بزرگ‌ترین معایب دراپ شیپینگ

یکی از چالش‌های اصلی دراپ شیپینگ، حاشیه سود کم است. ازآنجاکه فروشندگان زیادی از این مدل کسب‌وکار استفاده می‌کنند و سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی آن نیز پایین است، رقابت شدید میان فروشندگان می‌تواند موجب پایین ماندن قیمت‌ها شود.

❌ کنترل کم فروشنده بر موجودی محصولات

ازآنجاکه فروشنده معمولاً محصول را مستقیماً از تأمین‌کننده به مشتری ارسال می‌کند، روی وضعیت موجودی کنترل کمی دارد و موجودی کم  ممکن است منجر به مشکلاتی مانند تأخیر در ارسال شود.

❌ پیچیدگی در حمل‌ونقل (Shipping)

به دلیل اینکه در دراپ شیپینگ هر محصول از تامین کننده‌های خاصی سفارش گرفته می‌شود، اگر مشتری چند محصول بخرد که متعلق به فروشنده‌های مختلف است، هزینه پست و پیگیری هر کدام از مرسولات پستی به عهده فروشنده خواهد بود. در واقع هزینه حمل و نقل هر بسته پستی جداگانه حساب می‌شود.

❌ احتمال خطای تأمین‌کنندگان

گاهی ممکن است به دلیل اشتباه تأمین‌کنندگان، فروشنده سرزنش شود. به همین جهت اگر محصولی برای مشتری ارسال شد که از کیفیت مناسبی برخوردار نبود، فروشنده باید با یک عذرخواهی دل او را به دست آورد تا به اعتبارش لطمه وارد نشود.

❌ محدودیت در برندسازی

فروش محصولات با روش دراپ شیپینگ، مانع برندسازی فروشندگان است زیرا آنها محصولاتی را که قبلا تبدیل به برند شده‌اند را به فروش می‌رسانند.و  فروشندگان در این سیستم متکی‌به‌خود نیستند و نمی‌توانند برند خود را به مشتریان معرفی کنند.

آیا دراپ شیپینگ (Drop Shipping) واقعاً سودآور است؟

درآمد دراپ شیپینگ چگونه است؟ سیستم دراپ شیپینگ می‌تواند یک روش بسیار سودآور باشد؛ زیرا همان‌طور که اشاره شد، این مدل تجاری کسب‌وکار بدون نیاز به داشتن موجودی و انبار می‌تواند یک راه بسیار مناسب برای کسب درآمد باشد. با استفاده از دراپ شیپینگ، می‌توانید به طور قابل‌توجهی هزینه‌ها را کاهش دهید، زیرا نیازی به خرید و نگهداری محصولات ندارید. علاوه بر این، شما می‌توانید محصولات متنوعی را به فروش برسانید و به گروه‌های مختلفی از مشتریان خدمات ارائه دهید. این روش می‌تواند به افزایش درآمد شما کمک کرده و جریان درآمدی پایداری ایجاد کند. بااین‌حال، برای موفقیت در دراپ شیپینگ، باید استراتژی‌های بازاریابی مؤثری داشته باشید و محصولات با کیفیتی را انتخاب کنید.

آیا از Dropshipping پول در می آورید؟ بله، شما می توانید درآمد زیادی از dropshipping داشته باشید! اگرچه کسب و کارهای dropshipping به طور سنتی حاشیه های کمی دارند، فرصت های زیادی برای ایجاد یک تجارت سودآور وجود دارد. درک تفاوت بین نشانه گذاری و حاشیه در هنگام قیمت گذاری محصولات شما بسیار مهم است.

Drop Shipping؛ فرصتی برای کسب‌وکار تمام‌وقت یا شغل دوم

دراپ شیپینگ هم می‌تواند به شکل یک روش تجارت الکترونیکی (E Commerce) تمام‌وقت بوده و یا به‌عنوان شغل دوم در نظر گرفته شود. باتوجه‌به مزایای آن، اگر سرمایه اولیه‌ای ندارید می‌توانید این کار را به شکل جدی به‌عنوان شغل اصلی خود آغاز کرده و رفته‌رفته کسب‌وکارتان را رشد دهید.

برای موفقیت در دراپ شیپینگ باید زمینه فعالیت مناسب و تأمین‌کننده‌های قابل‌اعتماد انتخاب کرده، محصولات باکیفیت، بازاریابی مؤثر، خدمات عالی به مشتری ارائه دهید و به خوبی بتوانید داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید. تصمیم با شما است که دراپ شیپینگ را به‌عنوان یک شغل تمام‌وقت در نظر بگیرید یا یک شغل دوم.

6 ایده کسب درآمد با دراپ شیپینگ برای کاربران ایرانی

در ایران هنوز دراپ شیپینگ به طور کامل جا نیفتاده و درک نشده است، در ادامه بهترین ایده‌های دراپ شیپینگ را برای شروع  کسب و کار مطرح کرده‌ایم. این ایده‌ها به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر در این مدل کسب و کار تجارت الکترونیکی رشد کنید.

 💅 لوازم آرایشی و بهداشتی

فروش لوازم آرایشی بهداشتی همواره به‌عنوان یکی از پرسودترین کسب‌وکارها به شمار می‌رود. باتوجه‌به نیاز مشتریان در راحتی و صرفه‌جویی در زمان، این محصولات می‌توانند به‌صورت آنلاین عرضه شوند؛ پس شما به‌عنوان یک فروشنده می‌توانید به‌صورت دراپ شیپینگ و با طراحی یک وب‌سایت یا اپلیکیشن فعالیت در این حوزه را آغاز کنید و هر چه زودتر رشد کسب‌وکار خود را ببینید.

🎍 لوازم تزیینی

فروش لوازم تزیینی نیز یک ایده عالی برای دراپ شیپینگ به شمار می‌رود. باتوجه‌به علاقه مردم به دکوراسیون منحصربه‌فرد منازل، می‌توانید خدمات فروش و تحویل این محصولات را ارائه دهید. ایجاد یک وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایل برای انتخاب و خرید لوازم تزیینی و ارائه مشاوره‌های دکوراسیون داخلی می‌تواند مشتریان زیادی را جذب کند.

👗 پوشاک

فروش پوشاک از دیگر ایده‌های موفق دراپ شیپینگ است. به دلیل نیاز همیشگی به خرید پوشاک احتمال موفقیت در این مدل کسب‌وکار بسیار بالاست و باید شرایطی را مهیا کنید تا مشتریان به‌راحتی بتوانند پوشاک موردنیاز خود را به‌صورت آنلاین انتخاب و خریداری کنند.

🧸 اسباب‌بازی

فروش اسباب‌بازی یکی از ایده‌های مناسب برای دراپ شیپینگ است. اسباب‌بازی‌ها همیشه محبوبیت زیادی دارند و تقاضای بالایی در بازار دارند. ارائه خدمات فروش و تحویل اسباب‌بازی به‌صورت آنلاین می‌تواند به خانواده‌ها کمک کند تا به‌راحتی اسباب‌بازی‌های مناسب برای فرزندانشان را پیدا کنند.

💝 جهیزیه عروس

فروش و تحویل جهیزیه عروس نیز یک ایده موفق در دراپ شیپینگ است. تازه‌عروس‌ها به دنبال تهیه جهیزیه مناسب برای شروع زندگی مشترک خود هستند؛ پس می‌توانید با طراحی یک وب‌سایت و قراردادن محصولات به‌روز و پر فروش در آن شروع به سفارش‌گیری کنید و درآمدهای بالایی از این طریق کسب کنید.

📲 لوازم جانبی کامپیوتر و موبایل

فروش لوازم جانبی کامپیوتر و موبایل یکی از ایده‌های موفق دراپ شیپینگ است. این لوازم جانبی همواره تقاضای زیادی در بازار دارند و مشتریان همیشه به دنبال محصولات جدید و کاربردی هستند. ارائه خدمات فروش و تحویل این لوازم به‌صورت آنلاین و به‌روز نگه‌داشتن محصولات می‌تواند مشتریان بیشتری را به شما جذب کند.

دراپ شیپینگ دلاری و مشکلات آن

دراپ شیپینگ دلاری به تامین کالا از تامین کنندگان خارجی گفته می‌شود. این روش مشکلاتی را برای ایرانیان دارد؛ زیرا بسیاری از تامین کنندگان ترجیح می‌دهند هزینه را به صورت دلاری دریافت کنند و برای ایرانیان دسترسی به دلار و پرداخت دلاری سخت است. سایر مشکلات این روش عبارتند از:

  • مشکلات حمل و نقل کالا
  • مشکللات گمرک

یکی از بهترین قالب‌ها برای طراحی یک فروشگاه آنلاین، قالب کاوه است که بیش از 25 دموی مختلف و 125 المان اختصاصی برای طراحی فروشگاه دارد.

محصول پیشنهادی
بنر
قالب فروشگاهی کاوه، پوسته ووکامرس حرفه ای
دسته بندی : قالب فروشگاهی وردپرس
1753
فروش
88%
رضایت

این ایده‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا کسب‌وکار دراپ شیپینگ خود را بهبود بخشید و به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهید.

در این مقاله گفتیم Drop Shipping چیست و سپس به بررسی سیستم خرده فروشی دراپ شیپینگ پرداختیم. اگر علاقه‌مند به شروع فعالیت در این حوزه هستید با آگاهی به مزایا و معایب این سیستم و همچنین انتخاب یک حوزه مناسب می‌توانید رفته‌رفته کسب درآمد کرده و برند خود را قدرتمندتر کنید. همچنین فراموش نکنید که انتخاب تأمین‌کنندگان مناسب اهمیت بالایی و درصورتی‌که مشتریان تجربه بدی از  تأمین‌کننده داشته باشند شما را ترک کرده و کسب و کارتان شکست می‌خورد.

مهسا کاظمی پور | کارشناس سئو
مهسا کاظمی پور | کارشناس سئو
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
سوالات متداول

ایجاد یک کسب و کار موفق دراپ شیپینگ به زمان و تلاش نیاز دارد، اما واقعیت این است که می‌توانید در آن موفق باشید. برای موفقیت در این مدل تجارت الکترونیکی، باید تحقیقات بازار، پشتیبانی مشتری و بازاریابی، انتخاب حوزه مناسب و یک تامین کننده معتبر برای انجام تجارت است.

Dropshipping یک مدل کسب و کار است که در آن شما محصولات را تبلیغ کرده و یک فروشگاه آنلاین ارائه می‌دهید. وقتی مشتری سفارشی می‌دهد، سفارش را برای تامین کننده ارسال کرده و به مشتریان اطلاع می‌دهید که محصولات در راه هستند.

مقالات مرتبط
بنر
کسب درآمد با گوشی با 12 ایده کاربردی
کسب درآمد با گوشی با وجود تعداد بالای استفاده کنندگان از موبایل یک روش پردرآمد است بیش از ۶۰% ترافیک اینترنت دنیا از طریق گوشی‌های هوشمند مصرف می‌شود؛ این یک فرصت بالقوه برای شماست و می‌توانید در آرایشگاه، اتاق انتظار پزشک، خانه یا حتی در اتوبوس با گوشی که در دست دارید درآمد کسب کنید. در ادامه ...
بنر
44 ایده خلاقانه برای راه‌اندازی سایت فروشگاه اینترنتی
با افزایش خرید اینترنتی در ایران یک فرصت عالی راه اندازی کسب و کار، داشتن یک سایت فروشگاهی است. اگر به دنبال کسب درآمد بالا و یافتن بهترین ایده برای راه اندازی سایت فروشگاهی هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید. احتمالا یک ایده برای آنلاین شاپ در این مقاله پیدا می کنید.
بنر
آنچه در مورد مجوزهای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید بدانید
دریافت اینماد و نشان ملی ثبت معروف ترین مجوز برای کسب و کار اینترنتی هستند. با دریافت این مجوزها می توانید اعتماد کاربرانتان را جلب کنید و میزان فروشتان را بالا ببرید. همچنین اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به منظور جلوگیری از کلاهبرداری های اینترنتی درگاه ملی مجوزهای کشور را راه اندازی کرده تا ...
بنر
آموزش دریافت اینماد (نماد الکترونیکی)
اینماد نشانی است که سازمان توسعه تجارت الکترونیکی به سایت های فروشگاهی می دهد تا از حقوق مصرف کنندگان حمایت کند و شما به عنوان یک فروشگاه اینترنی باید این نشان را در سایت خود داشته باشید. برای اینکه شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی را بدانید و با مراحل اخذ آن آشنا شوید در این مقاله همراه ما ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.