ایکون
ارزان ترین دامنه IR ایران
راست چین کلود
فقط 25 هزار تومان
ثبت دامنه
آیا وردپرس امن است
امنیت

آیا وردپرس امن است؟ بررسی امنیت وردپرس بر اساس آمار

وردپرس، محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است که به دلیل استفاده گسترده از آن، همواره مورد علاقه هکرها و مهاجمان بوده است. هکرها شناخت خوبی از راه‌های نفوذ به این سیستم مدیریت محتوا و آسیب پذیری‌های (vulnerabilities) آن دارند. اما آیا این مساله نشان می‌دهد که وردپرس امن نیست؟ برای اینکه پاسخ این سوال را بدانید در این مقاله با ما همراه باشید.

1
05 خرداد 1403
آخرین بروزرسانی: 19 تیر 1403

واقعیت این است که همه سایت‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) در معرض هک شدن هستند اما هر سیستم حتی یک سایت با کدنویسی اختصاصی نیز به مجموعه‌ای از اقدامات امنیتی نیاز دارد. البته این فرایند پیوسته و مستمر است و نباید هیچ گاه از افزایش امنیت سایت خود دست بردارید. اگر شما هم سایت وردپرسی دارید و نگران هک شدن آن هستید با رعایت چک لیست افزایش امنیت وردپرس می‌توانید از سایت خود محافظت کنید. در ادامه می‌گوییم که به راستی وردپرس امن است یا خیر و راه‌هایی که می‌توانید سایت خود را امن کنید را نیز ارائه می‌دهیم.

کدام CMS بیشتر در معرض خطر هک است؟

آیا وردپرس تا به حال هک شده است؟ گزارش سالانه سایت Sucuri نشان می‌دهد که وردپرس متداول‌ترین سیستم مدیریت محتوا و همیشه مورد نظر هکرها بوده است؛ حدود 95.2% از آلودگی‌های شناخته شده، مربوط به سایت‌های وردپرسی بوده است. البته این مساله به این معنی نیست که وردپرس ذاتا آسیب‌پذیر است بلکه بیشتر نشان می‌دهد که وردپرس پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا است. این آمار که در تصویر هم می‌بینید نشان می‌دهد به ترتیب CMS های جوملا، مجنتو، دروپال و اپن کارت در رتبه‌های بعدی قرار دارند. انواع پلتفرم و درصد آلوده شدن و هک آن ها

بدافزارها؛ رایج‌ترین حملات وردپرس

اما هنوز سوال این است که آیا وردپرس امن است؟ پاسخ این است که وردپرس امن است اما اگر آسیب پدیری‌های آن را نشناسید می‌تواند به یک سیستم غیر امن تبدیل شود. بدافزارها (Malwares) یکی از رایج‌ترین انواع هک هستند و بر اساس آمار سایت Sucuri نشان می‌دهد که 72.72% از حملات مربوط به بدافزارها هستند و سایر حملات به ترتیب مربوط به بک دورها، SEO spam، ابزار هک و فیشینگ‌ها هستند. بدافزارها و بک دورها معمولا در قالب‌ها و افزونه‌های وردپرسی یافت می‌شوند.

بدافزارها؛ رایج ترین حملات وردپرس

وردپرس بیشتر از چه طریق هک می‌شود؟

بیشترین ریسک‌های امنیتی از پلاگین‌های وردپرسی ناشی می‌شود. توسعه‌دهندگان متنوع به عنوان افراد شخص ثالث، مسئول حفاظت از امنیت شما هستند بر اساس گزارش سایت وردفنس حدود 56% از آسیب‌پذیری‌های وردپرسی مربوط به افزونه‌ها هستند. آسیب‌پذیری افزونه‌‌ها با آپدیت به موقع حل می‌شود پس حتما افزونه‌ها را از یک سایت معتبر مثل کدکنیون یا مارکت‌های ایرانی معتبر مثل راست چین تهیه کنید. در تصویر سایر روش‌های هک وردپرس را با هم می‌بینید که بروت فورس (Brute Force) در رتبه بعدی را دارد. در ادامه توضیح بیشتری درباره این روش‌ها و جلوگیری از آنها می‌گوییم.

مقایسه روش های هک وردپرس؛ آیا وردپرس امن است

1. امنیت هسته وردپرس

آمار نشان می‌دهد که هسته وردپرس بسیاری از سایت‌های هک شده به روز نشده‌اند. اما از نسخه 4.0 به بعد وردپرس تعداد آسیب پذیری‌ها کاهش یافته است؛ در واقع بر اساس گزارشات، وردپرس در میان سایر سیستم‌های مدیریت محتوا کمترین میزان هک را از نظر آپدیت نبودن هسته وردپرس داشته است که این نشان دهنده عملکرد درست آن است. زیرا در سال‌های اخیر و با ارائه ورژن‎‌های جدیدتر وردپرس، این درصد نیز کمتر شده است.

2. افزونه‌ها و قالب‌های وردپرسی

ییشنهاد می‌کنم پلاگین‌ها و قالب‌ها را از جای معتبر تهیه کنید، زیرا بسیاری از هکرها از طریق آسیب پذیری‌های افزونه‌ها به سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند. بسیاری از سایت‌ها، افزونه‌های پولی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ مشکلی که این سایت‌ها دارند آپدیت منظمی برای افزونه‌ها ارائه نداده و همین عدم آپدیت و رفع مشکلات آنها به نفوذ هکرها کمک می‌کند. به‌علاوه ممکن است بعضی از افراد سودجو هنگام ارائه پلاگین‌ها و قالب‌ها کدهای مخرب یا بک دورهایی قرار دهند تا از آن به عنوان نفوذ به سایت شما استفاده کنند. در واقع آمار نشان می‌دهد که بیشترین دلیل هک سایت‌های وردپرسی عدم آپدیت آنها توسط صاحب سایت است. بر اساس آمار سایت وردفنس، بیش از 60% افراد هک سایت خود را افزونه و قالب آلوده نسبت داده‌اند.

نکته: برای امنیت افزونه وردپرس، پلاگین‌های بدون استفاده را حذف کنید زیرا عدم آپدیت و رفع آسیب‌پذیری‌های آنها می‌تواند یک خطر امنیتی بالقوه باشد. این افزونه‌ها عملکرد و سرعت سایت شما را کاهش می‌دهند.

در تصویر زیر سهم آسیب‌پذیری‌های امنیتی وردپرس را برای قالب، افزونه و هسته وردپرس از منظر دیگر می‌بینید. در واقع افزونه‌های وردپرسی همانطور که در نمودار قبل هم مشاهده کردید بیشترین محل آسیب پذیری وردپرس هستند.

بیشترین آسیب پذیری های وردپرس و پاسخ به اینکه آیا وردپرس امن است

3. ورژن پایین PHP هاست؛ یکی از دلایل هک وردپرس

یکی دیگر از دلایلی که امنیت سایت شما را به خطر می‌اندازد نسخه PHP پایین هاست است که هنوز بسیاری از سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند

دلایل هک سایت وردپرسی و راه حل آنها

در ادامه مجموعه‌ای از عواملی که روی هک وردپرس تاثیر دارند را آورده‌ و برای اینکه بدانید چگونه وردپرس را امن کنیم راهکار هر مشکل را در زیر آن توضیح داده‌ایم.

⚠️ هاست غیر ایمن

بعضی از شرکت‌های هاستینگ امن نیستند و این باعث می‌شود تمام سایت‌هایی که روی این هاستینگ قرار دارند در برابر هکرها آسیب پذیر شوند.

راهکار : انتخاب یک ارائه دهنده هاست ایمن که رایج‌ترین حملات به سایت‌های وردپرسی را مسدود می‌کند؛ به‌علاوه می‌توانید برای طراحی سایت خود از یک هاست وردپرس استفاده کنید که برای این سیستم مدیریت محتوا بهینه شده است.

⚠️ استفاده از پسوردهای ضعیف

پسوردها اولین دروازه ورود هکرها هستند و استفاده از رمز عبور ضعیف باعث می‌شود که هکرها با اولین تلاش بتوانند رمز عبور را بشکنند.

راهکار امنیتی: برای ورود به همه حساب‌های خود یعنی پیشخوان مدیریت وردپرس، پنل هاست، حساب‌های FTP، اکانت پایگاه داده و ایمیل خود یک رمز عبور قدرتمند، پیچیده و منحصر به فرد تنظیم کنید.

⚠️ دسترسی محافظت نشده به پیشخوان وردپرس wp-admin

پیشخوان وردپرس رایج‌ترین بخش وردپرس است که مورد حمله قرار می‌گیرد و هکرها با روش‌های مختلف می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

راهکار امنیتی: اولین لایه برای محافظت از پیشخوان وردپرس یا wp-admin، افزودن امکان احراز هویت (Two-step authentication) است. احراز هویت یک لایه اضافی و یک رمز عبور دوم اضافه می‌کند که هر کسی بخواهد به سایت شما وارد شود باید یک رمز عبور اضافی ارائه دهد. با اضافه کردن احراز هویت دو عاملی (2AF) ورود هکرها به سایت شما دشوار می‌شود؛ به خصوص اگر سایت شما چند کاربره است.

⚠️ مجوز نادرست برای فایل‌ها

مجوزها دسترسی به فایل‌های شما را کنترل می‌کنند و اگر این مجوزها به درستی تخصیص داده نشده باشند هکرها امکان تغییر و حذف این فایل‌ها را خواهند داشت. مجوز همه فایل ها باید 644 و مجوز پوشه‌ها باید 755 باشد.

راهکار امنیتی: مجوزهای فایل‌های هاست را به درستی تخصیص دهید.

⚠️ عدم به روزرسانی هسته وردپرس

ممکن است به عنوان یک کاربر که سایت وردپرسی دارد فکر کنید با آپدیت وردپرس سایت شما به هم بریزد یا خراب می‌شود. با هر آپدیت وردپرس، نسخه جدید بخشی‌ها از باگ‌های امنیتی این CMS را برطرف کرده و عدم آپدیت وردپرس سایت شما را آسیب پذیر می‌کند.

راهکار امنیتی: قبل از آپدیت هسته وردپرس حتما از سایت‌تان بکاپ کامل تهیه کنید (با افزونه داپلکیتور می‌توانید در چند دقیقه از کل سایت‌تان بکاپ بگیرید تا اگر مشکلی به وجود آمد بتوانید سایت خود را برگردانید.)

⚠️ آپدیت نکردن افزونه‌ها و قالب‌ها

به روزرسانی قالب و افزونه‌ها هم به اندازه وردپرس اهمیت دارد؛ زیرا پلاگین‌های قدیمی سایت شما را آسیب پذیر می‌کنند. با توجه به اینکه توسعه دهندگان اشخاص ثالث و خارج از تیم وردپرس هستند، با وجود همه بررسی های کیفی ممکن است برخی نقص‌ها و باگ‌های امنیتی در افزونه‌ها پیدا شوند. به مرور طراح قالب یا افزونه این آسیب پذیری‌ها را شناسایی و برطرف می‌کند. اگر افزونه به روز نشود این مشکلات برطرف نمی‌شوند.

راهکار امنیتی: افزونه و قالب را از یک مرکز معتبر خریداری کرده و برای امنیت افزونه و قالب وردپرس به موقع و منظم آنها را بروزرسانی کنید.

⚠️ استفاده از FTP ساده به جای SFTP / SSH

FTP یکی از روش‌های انتقال مستقیم و سریع فایل به هاست شما است؛ تفاوت پروتکل SFTP و SSH با FTP در این است که این دو برخلاف FTP از یک کانال امن برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند.

راهکار امنیتی: برای یک انتقال امن‌تر از SFTP به جای FTP استفاده کنید.

⚠️ استفاده از نام کاربری Admin

با توجه به اینکه نام کاربری پیش فرض وردپرس ادمین است و همه هکرها آن را می‌دانند استفاده از آن، امکان دسترسی به پیشخوان وردپرس شما را بالا می‌برد.

راهکار افزایش امنیت وردپرس: به هیچ عنوان از کلمه Admin به عنوان نام کاربری استفاده نکنید و نام کاربری پیش فرض را به سرعت از بخش کاربران در مدیریت وردپرس تغییر دهید.

⚠️ قالب‌ها و پلاگین‌های نال شده

بسیاری از سایت‌ها، پلاگین‌های پولی را به صورت رایگان توزیع می‌کنند. اما پیشنهاد می‌کنم که از این پلاگین‌ها و تم‌های نال شده (Nulled Theme) استفاده نکنید. دانلود افزونه‌ها و قالب‌های نال شده از منابع نامعتبر، بسیار خطرناک است زیرا ممکن علاوه بر به خطر انداختن امنیت سایت ممکن است منجر به سرقت اطلاعات حساس نیز شود.

راهکار امنیتی: حتما از مارکت‎‌های معتبر و یا مخزن وردپرس (wordpress.org) تم خود را تهیه کنید.

⚠️ فایل wp-config.php محافظت نشده

فایل wp-config.php حاوی مجموعه‌ای از اطلاعات برای ورود به پایگاه داده وردپرس است و اگر هکر به آن دسترسی پیدا کند می‌تواند به سایت شما دسترسی کامل پیدا کند.

راهکار امنیتی : با استفاده از فایل htaccess می‌توانید دسترسی به این فایل را محدود کنید. با افزودن کد زیر به فایل htaccess و یک لایه امنیتی اضافی می‌توانید از دسترسی به فایل wp config جلوگیری کنید.

<files wp-config.php>
order allow,deny
deny from all
</files>

نکته: به جز افزایش امنیت وردپرس از طریق فایل htacces، راهکارهای دیگری برای امن کردن این فایل خواهید داشت.

⚠️ عدم تغییر پیشوند جداول وردپرس

وردپرس به طور پیش فرض از wp_ برای پیشوند جداول پایگاه داده استفاده می‌کند. عدم تغییر پیشوند جداول، امنیت سایت شما را پایین می‌آورد و استفاده از پیشوندهای پیچیده دسترسی به جداول دیتابیس را برای هکرها سخت می‌کند.

راهکار افزایش امنیت وردپرس: هنگام نصب وردپرس می‌توانید این پیشوندها را تغییر دهید اما اگر در آن زمان پیشوند را تغییر ندادید، بعدا و با استفاده از افزونه‌های امنیتی مثل وردفنس و آیتم سکوریتی می‌توانید این کار را انجام دهید. در تغییر پیشوند جداول پایگاه داده 3 روش کاربردی را برای این کار توضیح داده‌ایم.

محصول پیشنهادی
بنر
افزونه وردفنس، پلاگین wordfence به همراه کانفیگ رایگان
دسته بندی : افزونه امنیت وردپرس
7146
فروش
88%
رضایت

راهکار کلی برای اینکه از در صورت هک بتوانید به سایت خود دسترسی داشته باشید، گرفتن بکاپ منظم و دوره‌ای از سایت‌تان است.

در نهایت آیا وردپرس امن است؟

در این مقاله پاسخ این سوال را دادیم که آیا وردپرس امن است و چگونه آن را امن کنیم. اگر شما مانند هر سایت دیگر اقدامات امنیتی را برای سایت‌های وردپرسی انجام دهید قطعا این سیستم مدیریت محتوا امن خواهد بود. این را باید بدانید که هیچ سیستم مدیریت محتوا و یا سایتی 100% امن نیست؛ در واقع هک سایت به دلیل عدم رعایت اقدامات امنیتی اتفاق می‌افتد و اگر امنیت اولیه سایت خود را تامین و راهکارهای گفته شده را رعایت کنید، سایت شما هک نخواهد شد. امیدوارم به پاسخ سوالات خود رسیده باشید و نظرتان را در دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

مهسا کاظمی پور | کارشناس سئو
مهسا کاظمی پور | کارشناس سئو
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
مقالات مرتبط
بنر
رفع خطاهای سایت، راهنمای حل 36 خطای رایج
مواجه شدن با خطاهای سایت تجربه ناخوشایندی را به کاربران منتقل می‌کند و اگر کاربر با آنها مواجه شود ممکن است خارج شده و دیگر به سایت شما بر نگردد پس وظیفه شما به عنوان صاحب کسب و کار یا دارنده سایت این است که در اسرع وقت آن خطا را رفع کنید. اگر شما هم در هنگام مواجهه با این خطاها نمی‌دانید چه ...
بنر
آموزش افزونه وردفنس
بعد از طراحی سایت وردپرسی یکی از مهم ترین نکات توجه به بخش امنیتی وب سایت است. حمله هکر ها و بد افزار ها کابوس بسیاری از وب مستران است. برای اینکه از این کابوس رها شوید علاوه بر رعایت کردن نکات امنیتی چون نام کاربری و رمز عبور قوی باید از افزونه های امنیتی استفاده کنید. ما در این مقاله به آموزش ...
بنر
تغییر آدرس ورود به پیشخوان وردپرس
تغییر آدرس ورود به پیشخوان وردپرس یکی از متداول ترین و آسان ترین کار ها برای بالا بردن سطح امنیت وب سایت های وردپرسی است تا این صفحه از دسترس هر چه راحت هکر ها در امان بماند.
بنر
آموزش مراحل فعالسازی SSL رایگان در سی پنل
یکی از اقدامات ضروری که در طراحی سایت قبل از هر چیز باید انجام دهید نصب گواهینامه SSL است که در واقع اولین اقدام برای تضمین امنیت سایت می باشد. نصب SSL برای همه سایت ها ضروری است به خصوص سایت های فروشگاهی که با اطلاعات بانکی کاربران سر و کار دارند. فعالسازی SSL رایگان از طریق سی پنل یکی از روش ...
1 دیدگاه
علیرضا غلامپور
علیرضا غلامپور
06 خرداد 1403 20:29

سلام و احترام وقت بخیر،متاسفانه اکثر قالب های وردپرس که ثبت نام موبایلی دارند مشکل امنیتی دارند به این صورت که روی سایت بات ران میکنن و بات دائم داخل سایت ثبت نام میکنه و پیامک ثبت نام به شماره های خاصی ارسال میشه که اصطلاحا به این کار اس ام اس بمبر میگن ، و سایت خود ما هم 6 ماهه درگیر همین مشکل هستیم و نزدیک 25 میلیون تومن شارژ پنل پیامکیمون سوخته، شاید بگید چرا ای پیشو پیدا نمیکنید و بن نمیکنید، سایت ما روزانه بین 800 تا 1200 تا بازدید کننده داره و پیداکردن ای پی همچین رباتی که دائم ای پی عوض میکنه سخته چون جوری طراحی شدن که پروکسی میزنن و اگر یک ای پی رو بن کنید از ای پی دیگری وارد سایت میشن،حتی وردفنس و هیچ افزونه امنیتی نتونستن جلوی این کار رو بگیره ( افزونه های امنیتی فقط روی پیشخوان وردپرس میتونن محدودیت ورود بذارند ) ، حتی کپچا هم روی فرم ورود ثبت نام قرار نمیگیره و فقط روی ورود پیشخوان قرار میگیره، ما که همچنان درگیر این مشکل امنیتی هستیم، لطفا طراحانی که فرم ورود مخصوص قالب خودشون رو میذارند، لطفا یک کپچای عددی بذارند فکر نمیکنم اونقدری سخت باشه یا حدالامکان محدودیت لاگین روی ای پی بذارند

آیا مفید بود ؟
0