ایکون
قالب اکسترا
120 وبسایت آماده شرکتی و فروشگاهی
فقط با 1,159,000 تومان
مشاهده و خرید
آموزش سئو

نوایندکس چیست؟ چگونه صفحات را نوایندکس کنیم؟

با استفاده از تگ نوایندکس به موتورهای جستجو اعلام می‌کنید که صفحات خاصی از سایت شما نباید در نتایج جستجو نمایش داده شوند. اما چرا و چگونه از این تگ استفاده کنیم؟ در این مقاله به بررسی دلایل و نحوه نوایندکس کردن صفحات می‌پردازیم.

0
25 مهر 1403
آخرین بروزرسانی: 25 مهر 1403

صفحاتی مانند نتایج جستجوی داخلی، صفحات مدیریت و صفحه ورود به سایت نیازی به ایندکس ندارند، نوایندکس زمانی مفید است که کاربران طریق لینک مستقیم به آن دسترسی پیدا کنند و نیازی به گرفتن ورودی از طریق موتورهای جستجو ندارید.

نوایندکس چیست؟

نوایندکس در Seo یک متا تگ یا دستورالعمل در فایل robots.txt است که به موتورهای جستجو اعلام می‌کند صفحه‌ای را ایندکس نکنند. به عبارت دیگر، این دستور مانع از نمایش صفحه مورد نظر در صفحه نتایج موتورهایی مانند گوگل می‌شود.

هشدار: تغییر صفحات، پست‌ها یا سایت به حالت نوایندکس تاثیر جدی بر رتبه‌بندی شما دارد. حتما مطمئن شوید که دقیقا کدام URLها را می‌خواهید نوایندکس کنید. 

نحوه نوایندکس کردن لینک‌ها با افزونه یواست سئو

اگر از افزونه Yoast seo استفاده می‌کنید به راحتی می‌توانید لینک‌ها را نوایندکس کنید. برای این کار صفحه مورد نظرتان را باز کنید و از تب سئو > بخش پیشرفته را انتخاب کنید. حالا گزینه زیر را تنظیم کنید:

به موتورهای جستجو اجازه نمایش این نوشته را می دهید؟ این گزینه را روی خیر قرار دهید.

نحوه نوایندکس کردن صفحات با افزوه یواست سئو

نحوه نوایندکس کردن پست‌ها، دسته‌ها، تگ‌ها به صورت گروهی

اگر می‌خواهید یک تکسونومی خاص را به صورت گروهی نوایندکس کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • از پیشخوان وردپرس وارد تنظیمات افزونه یواست شوید.
  • در سمت چپ در قسمت انواع محتوا، دسته مورد نظرتان را انتخاب کنید.

تنظیمات نوایندکس کردن گروهی در افزونه یواست سئو

به عنوان مثال نوشته‌ها را انتخاب کردیم، حالا می‌توانید تیک نمایش نوشته‌ها در نتایج جستجو را غیر فعال کنید به این صورت تمام نوشته‌های شما در نتایج نمایش داده نمی‌شوند.

نحوه نوایندکس کردن یک تکسونومی خاص

نحوه نوایندکس کردن لینک‌ها با کد

اگر از افزونه یواست سئو استفاده نمی‌کنید برای نوایندکس کردن یک صفحه، کد زیر را به بخش <head> صفحه اضافه کنید:

<meta name="robots" content="noindex">

همچنین از طریق فایل robots.txt با اضافه کردن این دستور می‌توانید لینک مورد نظر را نوایندکس کنید.

User-agent: *
Disallow: /page-url/

چرا باید از نوایندکس استفاده کنیم؟

دلایل مختلفی برای نوایندکس کردن صفحات وجود دارد که در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم:

  • جلوگیری از ایندکس صفحات تکراری: صفحات مشابه مانند نسخه‌های مختلفی از یک صفحه (مثلاً فیلترهای مختلف محصولات در سایت فروشگاهی)
  • ایندکس نشدن صفحات محتوای حساس یا خصوصی: مانند صفحات پروفایل کاربران، صفحات ورود و ثبت‌نام
  • جلوگیری از هدر رفتن بودجه خزش (Crawl Budget): اطمینان از ایندکس صفحات مهم و جلوگیری از ایندکس صفحات بی ارزش

 تفاوت بین نوایندکس (Noindex) و نوفالو (Nofollow) چیست؟

دستور نوایندکس به موتور جستجو می‌گوید صفحه‌ای را ایندکس نکنند، نوفالو به آن‌ها دستور می‌دهد که از دنبال کردن لینک‌های موجود در یک صفحه جلوگیری کنند. هر دو این متا تگ‌ها می‌توانند به‌صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده شوند. اگر قصد اعتبار بخشیدن به سایت‌های دیگر را ندارید باید آنها را نوفالو کنید و اگر می‌خواهید صفحات خودتان در نتایج نمایش داده نشود، باید آن‌ها را نوایندکس کنید.

همانطور که دیدید نوایندکس کرده صفحات به راحتی قابل انجام است. حتما بعد از نوایندکس یک صفحه به سرچ کنسول بزنید و در inspect آدرس مورد نظر را وارد کنید تا مطمئن شوید گوگل تغییرات را تشخیص داده و صفحه از ایندکس خارج می‌شود.

در صورتی که سوالی دارید در قسمت دیدگاه‌ها با ما در ارتباط باشید.

زهرا غفاری
زهرا غفاری
مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک خوندم و علاقه مند به دنیای کلمات و نوشتن هستم. یادت باشه اگر امید داشته باشی هیچ وقت دیر نیست.
سوالات متداول

بله، می‌توانید هر زمان که بخواهید دستور نوایندکس را از صفحات سایت حذف کنید تا صفحه مورد نظرتان دوباره ایندکس شود.

برای جلوگیری از ایندکس صفحات خاص، نتایج جستجوی داخلی، صفحات مدیریت یا ورود به سایت از تگ نوایندکس استفاده می‌شود. به این ترتیب صفحه مورد نظر در نتایج نمایش داده نمی‌شود.

نوایندکس (noindex) به این معنی است که یک صفحه وب نباید توسط کرالرهای موتورهای جستجو دیده و در صفحات نتایج موتور جستجو نشان داده شود.

مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش رنک مث؛ تنظیمات صفر تا 100 کاملا کاربردی
در آموزش رنک مث، شما را با نحوه نصب و راه اندازی آن آشنا خواهیم کرد تا بتوانید براحتی اصلی ترین تنظیمات سئو را برای سایت وردپرسی خود انجام دهید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.