ایکون
قالب اکسترا
120 وبسایت آماده شرکتی و فروشگاهی
فقط با 1,159,000 تومان
مشاهده و خرید
تحلیل کلمات کلیدی رقبا
آموزش سئو

پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا با بهترین ابزارهای سئو

یکی از فاکتورها برای داشتن یک دید همه جانبه در سئو و گرفتن جایگاه بالاتر نسبت به رقبا در گوگل، تحلیل کلمات کلیدی پر رقابت حوزه خودتان است؛ یکی از اقداماتی که برای تحلیل کیورد رقبا می‌توانید انجام دهید استفاده از ابزارها است؛ در این مقاله به شما می‌گوییم چطور با استفاده از ابزارها کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنید.

0
27 مهر 1403
آخرین بروزرسانی: 01 آبان 1403

با تحلیل کلمات کلیدی رقبا، می‌توانید بفهمید آنها چگونه کاربران را جذب می‌کنند و با چه کلماتی به رتبه‌های برتر گوگل رسیده‌اند. این اطلاعات ارزشمند، نقشه راه شما برای بهبود سئو و افزایش ترافیک وب‌سایت خواهد بود. با ما همراه باشید تا هر چه درباره یافتن کلمات کلیدی رقبا نیاز دارید، از بهترین ابزارها و نحوه یافتن کلمات کلیدی توسط آنها را به شما آموزش دهیم.

تحلیل کیورد رقبا چیست؟

تحلیل کیورد رقبا یکی از مهم‌ترین فرآیندهای چک لیست سئو است که در آن کلمات کلیدی که رقبای شما برای آنها رتبه بالایی دارند را شناسایی می‌کنید. هدف این کار استفاده از این اطلاعات برای تولید محتوایی است که در نتایج جستجو (SERP) از آنها رتبه (Rank) بالاتری بگیرد. در تحلیل کیورد رقبا و انتخاب کلمه کلیدی متاسب باید نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • لیستی از کلمات کلیدی (Keywords) انتخاب شده باید با کسب و کار و محتوای فعلی شما مرتبط باشند.
  • تحلیل کیورد رقبا می‌تواند شامل بررسی بک لینک (Backlink) رقیب باشد تا تمام وب‌سایت‌های مختلفی که به آنها لینک می‌دهند را مشخص کند.
  • تحلیل کلمات کلیدی رقبا می‌تواند شامل لیستی از کلمات کلیدی باشد که رقیب برای آنها رتبه دارد و شما ندارید، اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی، و اینکه آیا محتوای آنها واقعاً نیاز کاربر را برآورده می‌کند یا خیر.
  • با مقایسه عملکرد خود با رقبایتان، می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و استراتژی سئوی خود را بهبود بخشید.

چرا پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا اهمیت دارد؟

تحلیل کیورد رقبا به شما اطلاعات زیر را می‌دهد:

  • شناسایی فرصت‌ها: ممکن است رقیب شما بخشی آموزشی در وب‌سایت خود داشته باشد که از صفحه اصلی لینک نشده است، اما به مشتریان هدف شما دسترسی به محتوای مناسب را می‌دهد و برای موضوعات خاص رتبه خوبی در SERP دارد.
  • شناسایی مشکلات سئو داخلی: اگر در نتایج جستجو رتبه پایین‌تری نسبت به رقیب دارید و نمی‌دانید چرا آنها همیشه رتبه بالاتری دارند، تحلیل رقبا می‌تواند به شما در شناسایی مشکلات و ایجاد تغییرات لازم کمک کند.
  • درک وضعیت بازار: با بررسی منظم کلمات کلیدی رقیب، می‌توانید از وضعیت کلی و فرصت‌های بازار صنعت خود آگاه شوید. اگر همه در حوزه شما با ترافیک مشکل دارند، ممکن است مشکل به دلیل عدم علاقه، مسائل فصلی یا تغییر الگوریتم گوگل (Google Algorithm) باشد.

قبل از هر چیز و اقدام برای تحلیل رقبا باید یک افزونه سئو همه جانبه نصب کنید؛ افزونه رنک مث با ارائه رتبه کلمات کلیدی پست‌ها و امکاناتی مانند نقشه سایت، سئو خودکار تصاویر، تجزیه و تحلیل سئو، 20 نوع اسکیما به بهبود چشم گیر رتبه صفحات شما کمک می‌کند.

محصول پیشنهادی
بنر
افزونه رنک مث، افزونه Rank Math
دسته بندی : افزونه سئو
13766
فروش
90%
رضایت

چطور کیورد رقبا را پیدا کنیم؟

تحلیل کیورد رقبا معمولاً به صورت دستی انجام نمی‌شود. ابزارهای تخصصی برای این کار وجود دارند که فرآیند را ساده‌تر و کارآمدتر می‌کنند و اطلاعات بیشتری از رقیب در اختیار شما قرار می‌دهند.

  • جستجوی دستی در گوگل: می‌توانید کلمات یا عبارات خاص را در گوگل جستجو کنید و ببینید چه کسانی در نتایج بالا می‌آیند.
  • استفاده از ابزارهای تخصصی: ابزارهایی مانند Semrush و Ahrefs به طور خاص برای تحلیل کیورد رقبا طراحی شده‌اند و اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

بهترین ابزارهای تحلیل کیورد رقبا

این ابزارها اطلاعات کاملی درباره رقیب به شما می‌دهند؛ اطلاعاتی مانند برترین کیوردها یا همان Top Keywords که تعداد کیوردها، ترافیک آنها، میزان حجم سرچ (Volume) آنها، میزان سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty) که با KD آورده می‌شود. به علاوه آدرس صفحه‌ای که کیورد به آن مرتبط است نیز نمایش داده می‌شود.

به علاوه شما در این ابزارها و وارد کردن آدرس سایت دلخواه می‌توانید برترین رقبای سایت موردنظر را شماده کنید. در ابزار Semrush امکان مشاهده برترین صفحات یا Top Page های رقبا را دارید که میزان ترافیک هر صفحه، تعداد کلماتی که برای آن صفحه هدفگذاری شده‌اند و بک لینک‎‌های هر صفحه را نشان می‎‌‌دهد. بهترین ابزارهای تحلیل کیورد رقبا را در ادامه آورده‌ایم که برای آنها نسخه پولی و رایگان در دسترس است.

✔️ Google؛ ابزار رایگان برای تحلیل کیورد رقبا

گوگل به خودی خود ابزاری قدرتمند برای تحلیل کلمات کلیدی رقبا است. با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود، می‌توانید ببینید کدام رقبا در صدر نتایج ظاهر می‌شوند. همچنین می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Search Console و Google Trends برای درک بهتر از عملکرد کلمات کلیدی و روندهای جستجو استفاده کنید. برای مثال اگر فروشگاه گل دارید در کیورد خرید گل و گیاه اولین رقیب شما در تصویر زیر مشخص شده است و رقبای بعدی در سایر رتبه‌ها قرار دارد.

تحلیل و پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا با Google

✔️ Semrush؛ ابزاری جامع برای تحلیل کلمات کلیدی رقیب

Semrush یکی از جامع‌ترین ابزارهای تحلیل سئو و کلمات کلیدی است. این ابزار به شما امکان می‌دهد کلمات کلیدی رقبا، رتبه‌بندی آنها، بک لینک‌ها، ترافیک ارگانیک و بسیاری از معیارهای دیگر را تجزیه و تحلیل کنید. Semrush همچنین ابزارهایی برای تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل محتوا و ردیابی رتبه‌بندی ارائه می‌دهد. این ابزار هم نسخه رایگان دارد و هم پولی.

نکته: نسخه رایگان Semrush محدودیت‌ 10 جستجو در روز دارد. اطلاعات مفیدی مانند هدف جستجو (Search Intent)، سختی کلمه کلیدی و حجم جستجو را ارائه می‌دهد.

✔️ Moz؛ قدیمی‌ترین ابزار تحلیل سئو رقبا

Moz یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین ابزارهای سئو است. این ابزار شاید به اندازه سمراش و Ahref خوب نباشد اما همچنان یک ابزار تحلیل کلمات کلیدی رقبا است که به شما امکان می‌دهد کلمات کلیدی رقبا، رتبه‌بندی آنها، بک لینک‌ها و قدرت دامنه آنها را تجزیه و تحلیل کنید. Moz همچنین ابزارهایی برای تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل On-Page و Off-Page و ردیابی رتبه‌بندی ارائه می‌دهد.

✔️ Ahrefs؛ بهترین ابزار بررسی یک لینک و کیورد رقبا

Ahrefs یکی دیگر از ابزارهای محبوب برای تحلیل سئو و کلمات کلیدی است. این ابزار به شما امکان می‌دهد بک لینک‌های رقبا، کلمات کلیدی ارگانیک، محتوا و ترافیک آنها را تجزیه و تحلیل کنید. Ahrefs همچنین ابزارهایی برای تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل محتوا و ممیزی سایت ارائه می‌دهد.

نکته: Ahref در حال حاضر هم پلن پولی و هم پلن رایگان را با امکانات محدودتر ارائه می‌دهد؛ شما برای تحلیل کلمات کلیدی رقبا باید پلن پولی این ابزار را البته با مبلغ بالایی تهیه کنید.

✔️ SpyFu؛ ابزار تحلیل کلمات کلیدی پولی رقبا

SpyFu ابزاری است که به شما امکان می‌دهد کلمات کلیدی پولی و ارگانیک رقبا را تجزیه و تحلیل کنید. این ابزار به شما نشان می‌دهد که رقبای شما برای چه کلمات کلیدی در گوگل ادز تبلیغ می‌کنند و چه رتبه‌ای برای کلمات کلیدی ارگانیک دارند. SpyFu همچنین ابزارهایی برای تحقیق کلمات کلیدی و ردیابی رتبه‌بندی ارائه می‌دهد.

تحلیل کلمات کلیدی رقبا با SpyFu

در ادامه نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا را در دو ابزار Ahref و Semrush توضیح می‌دهیم.

یافتن کلمات کلیدی رقبا با استفاده از Ahrefs

  1. به Site Explorer در Ahrefs بروید.
  2. روی Sign up for Ahrefs کلیک کنید.
  3. یک سطح اشتراک را انتخاب کنید. برای تحلیل وب‌سایت رقبا، به Site Explorer نیاز دارید که در طرح Lite و بالاتر موجود است.
  4. در داشبورد، روی Site Explorer کلیک کنید.
  5. URL رقیب خود را در نوار متن وارد کنید.
  6. در نوار کناری، زیر Organic search، روی Organic keywords کلیک کنید.

بررسی کلمات کلیدی رقبا با ابزار Ahref

پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا با استفاده از Semrush

مراحل یافتن کیورد رقبا با Semrush

  1. به بخش Organic Research در Semrush بروید.
  2. URL رقیب خود را در نوار آدرس وارد کنید.
  3. از شما خواسته می‌شود یک حساب کاربری رایگان ایجاد کنید. پس از وارد کردن ایمیل خود و انتخاب رمز عبور، روی ایجاد حساب کاربری کلیک کنید.
  4. به یک داشبورد با تمام اطلاعات عملکرد ارگانیک رقیب خود هدایت می‌شوید.
  5. وارد بخش Top Keywords یا کلمات کلیدی برتر شده و روی View all keywords کلیک کنید.
  6. روی سربرگ Positions در کنار Overview کلیک کنید تا همه کیوردهای رقبا به همراه ترافیک، حجم سرچ و KD نمایش داده شود.

تحلیل کیورد رقبا با ابزار سمراش

پیدا کردن کیورد رقبا با Keyword Planner

  1. به Keyword Planner بروید.
  2. روی Go to Keyword Planner کلیک کنید.
  3. وارد حساب Google خود شوید.
  4. حساب Google Ads خود را از لیست انتخاب کنید یا با کلیک روی New Google Ads account یک حساب جدید ایجاد کنید.
  5. در داشبورد، روی کادر Discover new keywords کلیک کنید.
  6. روی تب Start with a websiteکلیک کنید.
  7. URL دامنه رقیب خود را در نوار متن وارد کنید. انتخاب کنید که آیا می‌خواهید از کل سایت استفاده کنید یا فقط صفحه اصلی. توصیه می‌کنم ابتدا از کل سایت استفاده کنید.
  8. روی Get results کلیک کنید.

یافتن کلمات کلیدی رقبا با Keyword Planner

نکته: به طور پیش‌فرض، Google Keyword Planner لیست کلمات کلیدی را بر اساس ارتباط آنها با نام برند نشان می‌دهد. توصیه می‌کنم فیلتری را اعمال کنید تا فقط کلمات کلیدی با جستجوهای ماهانه بیشتر از 250 نمایش داده شوند.

با این ابزارها شما می‌توانید کلمات کلیدی را بر اساس، نام کلمه، نوع اینتنت یا همان هدف کاربر که شامل دسته‌های Informational، Navigational، Commercial، Transactional می‌شوند فیلتر کرده و فیلترهای پیشرفته‌ تری را به کار ببرید.

تحلیل کلمات کلیدی رقبا را چطور انجام دهیم؟

تحلیل کیورد رقبا فرآیندی است که در آن معیارها و SERPها برای کلمات کلیدی رقیب بررسی می‌شوند. هدف این کار شناسایی بهترین کلمات کلیدی برای استراتژی بازاریابی شما است. در ادامه مراحل انجام این کار را آورده‌ایم.

  1. استفاده از قالب تحلیل رقبا: استفاده از قالب تحلیل رقبا به شما کمک می‌کند تا داده‌های چند بعدی کلمات کلیدی را به طور سازماندهی شده تجزیه و تحلیل کنید و یافته‌های خود را به راحتی با اعضای تیم به اشتراک بگذارید.
  2. ایجاد لیستی از رقبای برتر SERP: شناسایی رقبای اصلی به شما کمک می‌کند تا استراتژی سئوی هدفمندتر و مؤثرتری ایجاد کنید.
  3. پیدا کردن کلمات کلیدی رقبای خود: از ابزارهایی مانند Ahrefs، Semrush، WordStream، Google Keyword Planner، SE Ranking یا SpyFu برای یافتن کلمات کلیدی رقبای خود استفاده کنید. در بخش قبل نحوه انجام این کار را با 3 تا از ابزارها توضیح دادیم
  4. شناسایی کیورد گپ  کلمات کلیدی و شکاف محتوا: کلمات کلیدی که رقیب شما برای آنها رتبه دارد و شما ندارید را شناسایی کنید و صفحات آنها را که برای این کلمات کلیدی رتبه بندی شده‌اند را بررسی کنید.کیورد گپ به شما می‌گوید که شما از کدام کلمات کلیدی در سایت خود استفاده نکرده‌اید در حالی که رقبا آنها را به کار گرفته‌اند.
  5. درک مخاطبان و رقبا برای یافتن فرصت‌ها: قبل از استفاده از دانشی که از بخش‌های قبلی یعنی کیورد گپ، پیشنهادات به دست آوردید، استراتژی و مخاطبان هدف رقبای خود را بررسی کنید و آنها را با وب‌سایت خود مقایسه کنید. برای هر صفحه نیز جدا می‌توانید یان کار را انجام دهید.
  6. پیگیری عملکرد رقبا: حجم جستجوی ماهانه، کلمات کلیدی جدید و بک لینک‌های رقبای خود را به طور منظم بررسی کنید تا از تغییرات آنها آگاه باشید و بتوانید به موقع واکنش نشان دهید. برای مثال می‌توانید چک کنید آنها زا کجا بک لینک گرفته‌اند چون بک لینک معتبر به بهبود رتبه کمک زیادی می‌کند.
  1. پیگیری عملکرد رقبا: حجم جستجوی ماهانه، کلمات کلیدی جدید و بک لینک‌های رقبای خود را به طور منظم بررسی کنید تا از تغییرات آنها آگاه باشید و بتوانید به موقع واکنش نشان دهید.

نکات مهم در تحلیل کیورد رقبا

  • تحلیل هدف جستجو: برای تولید محتوای مؤثر، باید هدف جستجوی پشت هر کلمه کلیدی را درک کنید و بدانید جستجوگر به دنبال چه چیزی است.
  • بررسی حجم جستجو: حجم جستجو به معنای میانگین تعداد جستجوهای ماهانه یک کلمه کلیدی است. هرچه حجم جستجوی کلمه کلیدی بیشتر باشد، پتانسیل دسترسی به نتیجه جستجو بیشتر است.
  • بررسی امتیاز سختی کلمه کلیدی: سختی کلمه کلیدی (KD%) نشان می‌دهد که کسب رتبه بالا برای یک کلمه کلیدی خاص چقدر دشوار است.
  • بررسی سختی کلمه کلیدی شخصی: سختی کلمه کلیدی شخصی (PKD%) نشان می‌دهد که برای وب‌سایت شما کسب رتبه در 10 نتیجه برتر جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص چقدر دشوار است.

با انجام دقیق مراحل تحلیل کیورد رقبا و استفاده از ابزارهای مناسب، می‌توانید استراتژی سئوی خود را بهبود بخشید و در نتایج جستجو از رقبای خود پیشی بگیرید.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم، عاشق زندگی، نوشتن، نقاشی و صد البته مهارت‌ها و تجربه های جدید :)
مقالات مرتبط
بنر
آموزش رایگان سئو وردپرس
در این مقاله با آموزش وردپرس رایگان مواردی مانند تنظیمات پیشخوان وردپرس، نصب افزونه‌های وردپرس، سئو داخلی، خارجی و تکنیکال را آموزش می‌دهیم تا با هزینه کم و انجام تمام اقدامات برای سئو سایت به رتبه های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنید.
بنر
چک لیست سئو وردپرس؛ نکات عملی برای رسیدن به رتبه 1
برای رسیدن به رتبه اول نتایج گوگل باید یک سایت بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله چک لیست سئو 2023 برای سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال را آماده کرده ایم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
بنر
آموزش رنک مث؛ تنظیمات صفر تا 100 کاملا کاربردی
در آموزش رنک مث، شما را با نحوه نصب و راه اندازی آن آشنا خواهیم کرد تا بتوانید براحتی اصلی ترین تنظیمات سئو را برای سایت وردپرسی خود انجام دهید.
بنر
آموزش ساخت رایگان اکانت ماز پرو Moz Pro
به کمک اکانت MOZ Pro می توانید از آخرین تغییرات قوانین و نکات سئو خبر دار شوید، کمپین های کنترل استراتژی سئو تعیین کنید، عملکرد رقبای خود را رصد کنید، نقاط ضعف و قدرت خود را بیشتر بشناسید و جایگاه بهتری در موتور جستجو بدست آورید. در ادامه با آموزش ساخت اکانت Moz Pro با ما همراه باشید.
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.