ایکون
قالب اکسترا
120 وبسایت آماده شرکتی و فروشگاهی
فقط با 1,159,000 تومان
مشاهده و خرید
تفاوت وردپرس، دروپال و جوملا
مجموعه مقالات وردپرس

مقایسه وردپرس، دروپال و جوملا؛ با رویکرد نقد و بررسی

در حال حاضر بیش از 43% از سایت‌ها در دنیا با وردپرس طراحی شده‌اند؛ اما باید بدانید که وردپرس تنها CMS مناسب برای طراحی و راه‌اندازی سایت نیست؛ دروپال و جوملا نیز دو CMS محبوب دیگر هستند که با یکدیگر تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند. اما به راستی کدامیک برای کسب و کار شما مناسب‌تر است؟ برای اینکه پاسخ این سوال را بگیرید این مقاله را از دست ندهید.

0
22 مهر 1403
آخرین بروزرسانی: 23 مهر 1403

وردپرس، جوملا و دروپال، سه CMS محبوب هستند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. سهولت استفاده، میزان سفارشی سازی، امکانات، امنیت و انعطاف‌پذیری از جمله عواملی هستند که باید در انتخاب بهترین CMS در نظر بگیرید. از طرفی نیازهای خاص کسب‌وکار، مهارت‌های فنی و اهداف بلندمدت شما نیز در این انتخاب موثر هستند. این مقاله به مقایسه دقیق وردپرس، جوملا و دروپال می‌پردازد تا با معرفی نقاط قوت و ضعف هر کدام از این سیستم‌های مدیریت محتوا شما را در انتخاب CMS ایده‌آل برای نیازها و اهداف سایت‌تان کمک کند.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای قدرتمند و کاربرپسند است که در سال  ۲۰۰۳ توسط مت مولنوگ و مایک لیتل منتشر شد؛ در حال حاضر، آخرین نسخه وردپرس  ۶.۲ و زبان پایه آن PHP است و در ابتدا صرفاً یک پلتفرم (Platform) وبلاگ‌نویسی به شمار می‌رفت. اما در حال حاضر امکان طراحی وبلاگ‌ها، فروشگاه‌های آنلاین کوچک، متوسط و بزرگ را بدون دانش کدنویسی و به صورت مقرون به صرفه فراهم می‌کند. در وردپرس چیست  به طور کامل درباره این CMS توضیح دادیم و گقتیم که با زبان PHP برنامه نویسی شده و از پایگاه داده MySQL پشتیبانی می‌کند. در واقع PHP زبان هسته وردپرس است که تقریبا همه افزونه‌ها و قالب‌ها با آن نوشته می‌شوند.

مزایای وردپرس

  • رایگان و متن باز: استفاده از وردپرس رایگان است و کد آن به صورت اپن سورس (Open Source) در دسترس عموم قرار دارد.
  • سهولت استفاده و مدیریت: رابط کاربری وردپرس ساده و کاربرپسند است و راه‌اندازی و مدیریت وب‌سایت را برای مبتدیان آسان می‌کند.
  • قابلیت توسعه با افزونه‌ها: هزاران افزونه رایگان و پولی برای وردپرس وجود دارد که به شما امکان می‌دهد ویژگی‌های مختلفی را به وب‌سایت خود اضافه کنید.
  • سئو و را‌ه‌اندازی فروشگاه تجارت الکترونیک: وردپرس به طور ذاتی با سئو و تجارت الکترونیک سازگار است و افزونه‌های زیادی مانند رنک مث برای بهبود سئو و راه‌اندازی فروشگاه آنلاین در دسترس هستند.
  • انعطاف‌پذیری: با استفاده از هزاران افزونه (Plugin) و قالب (Theme)، می‌توانید وردپرس را به هر شکلی که می‌خواهید سفارشی سازی کنید.
  • جامعه بزرگ و منابع آموزشی: وردپرس دارای بزرگ‌ترین جامعه کاربران در بین این سه سیستم مدیریت محتوا است که به معنای دسترسی به منابع آموزشی و پشتیبانی بسیار زیاد است.

معایب وردپرس

  • نیاز به دانش کدنویسی برای سفارشی‌سازی و امنیت: برخی از ویژگی‌های سفارشی‌سازی و امنیت پیشرفته ممکن است نیاز به دانش کدنویسی داشته باشند.
  • عملکرد تحت تاثیر افزونه‌ها و قالب‌های سنگین و غیر استاندارد: استفاده از افزونه‌ها و قالب‌های حجیم می‌تواند بر سرعت عملکرد وب‌سایت شما تأثیر بگذارد.
  • نیاز به نگهداری و به‌روزرسانی مداوم: برای اطمینان از امنیت و عملکرد بهینه، باید وردپرس، افزونه‌ها و قالب‌های خود را به‌طور مرتب به‌روزرسانی کنید.

قالب‌های وردپرسی امکانات متنوعی را برای ساخت انواع سایت حرفه‌ای وبلاگی، شرکتی، فروشگاهی و غیره با این سیستم مدیریت محتوا را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ قالب اکسترا یک قالب چندمنظوره وردرپسی است که با 120 دموی آماده امکان طراحی هر نوع سایت فروشگاهی را به شما می‌دهد.

محصول پیشنهادی
بنر
قالب اکسترا، قالب Xtra پرفروش‌ترین قالب چندمنظوره
دسته بندی : قالب چند منظوره
26632
فروش
90%
رضایت

سیستم مدیریت محتوای دروپال (Drupal) چیست؟

دروپال یک چارچوب توسعه وب متن باز است که ساخت وب‌سایت‌های پیچیده و سفارشی با قابلیت مدیریت محتوای قدرتمند را آسان می‌کند. دروپال می‌تواند از وبلاگ‌های ساده تا سایت‌ها برای سازمان‌های بزرگ را مدیریت کند. در واقع دروپال مناسب طراحی فروشگاه اینترنتی با قابلیت سفارشی سازی بالا است و برای توسعه وب سایت‌های ساده و برنامه‌های کاربردی پیچیده است. دروپال همچنین مقیاس‌پذیر بوده و می‌تواند وب‌سایت‌های با ترافیک بالا را به خوبی مدیریت کند. دروپال در سال ۲۰۰۰ توسط Dries Buytaert منتشر شد. آخرین نسخه آن۱۰ بوده و زبان پایه آن PHP است.

مزایای سیستم دروپال

  • انعطاف‌پذیری: دروپال یک پلتفرم بسیار انعطاف‌پذیر است که می‌تواند برای طیف وسیعی از وب‌سایت‌ها استفاده شود.
  • مقیاس‌پذیری: دروپال به خوبی برای مدیریت وب‌سایت‌های با ترافیک بالا طراحی شده است.
  • امنیت: دروپال به دلیل معماری امن خود شناخته شده است و برای وب‌سایت‌های حساس به امنیت، انتخاب خوبی است.
  • سرعت بارگذاری: صفحات سایت دروپال در مقایسه با وردپرس و جوملا سریع‌تر بارگذاری می‌شوند.

بررسی معایب دروپال

  • یادگیری دشوارتر: راه‌اندازی و مدیریت دروپال برای مبتدیان دشوارتر از وردپرس است.
  • هزینه‌های میزبانی بالاتر: وب‌سایت‌های دروپال ممکن است به منابع بیشتری نیاز داشته باشند که منجر به هزینه‌های میزبانی بالاتر می‌شود.
  • هزینه‌های توسعه بالاتر: توسعه وب‌سایت‌های سفارشی با دروپال ممکن است هزینه بیشتری نسبت به وردپرس داشته باشد.
  • مصرف منابع: جوملا در مقایسه با دروپال، منابع سرور بیشتری را استفاده می‌کند.

سیستم مدیریت محتوای جوملا چیست؟

جوملا یک سیستم مدیریت محتوای متن باز کاربرپسند است که ساخت وب‌سایت و اپلیکیشن‌های آنلاین قدرتمند را امکان‌پذیر می‌کند. جوملا برای چه مناسب است؟ جوملا گزینه مناسبی برای وب‌سایت‌های سازمانی، پرتال‌های خبری و وب‌سایت‌هایی است که به قابلیت‌های پیشرفته نیاز دارند.

مزایای جوملا (Joomla)

  • کاربرپسند: جوملا رابط کاربری نسبتاً ساده‌ای دارد و برای کاربران مبتدی مناسب است.
  • انعطاف‌پذیری: جوملا قابلیت سفارشی‌سازی بالایی دارد و می‌توان از آن برای ساخت انواع مختلف وب‌سایت‌ها استفاده کرد.
  • جامعه بزرگ: جوملا یک جامعه بزرگ و فعال دارد که به کاربران کمک می‌کند تا مشکلات خود را حل کنند و به منابع آموزشی دسترسی پیدا کنند.

بررسی معایب جوملا

  • پیچیدگی بیشتر نسبت به وردپرس: جوملا نسبت به وردپرس پیچیدگی بیشتری دارد و ممکن است برای برخی کاربران مبتدی گیج‌کننده باشد.
  • مشکلات در انتخاب افزونه‌ها: پیدا کردن و انتخاب افزونه‌های مناسب در جوملا ممکن است نسبت به وردپرس دشوارتر باشد؛ به علاوه تعداد افزونه‌های محدودتری ارائه می‌دهد.
  • مشکلات سازگاری احتمالی به دلیل به‌روزرسانی‌ها: به‌روزرسانی‌های جوملا ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در سازگاری با برخی افزونه‌ها یا قالب‌ها شود. به علاوه به روزرسانی (Update) افزونه و قالب به اندازه وردپرس به شکا منظم انجام نمی‌شود.

قالب‌های جوملا (Joomla Template) سئو فرندلی و بهینه شده برای موتورهای جستجو، برای راه‌اندازی سایت‌های شخصی، فروشگاهی، شرکتی و غیره مناسب هستند.

https://www.rtl-theme.com/category/joomla/

شباهت جوملا، وردپرس و دروپال چیست؟

با وجود تفاوت‌ وردپرس، دروپال و جوملا، این سه سیستم مدیریت محتوا شباهت‌های زیادی نیز دارند.

  • متن باز: هر سه پلتفرم متن باز هستند و تحت مجوز GPL منتشر شده‌اند؛ این بدان معناست که شما می‌توانید به صورت رایگان از آن‌ها استفاده کنید، کد منبع آن‌ها را مشاهده کنید و آن را تغییر دهید.
  • زبان برنامه‌نویسی: همه این پلتفرم‌ها با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته شده‌اند و از پایگاه داده MySQL استفاده می‌کنند.
  • جامعه بزرگ پشتیبانی: هر سه CMS دارای جامعه بزرگ و فعالی هستند که به کاربران کمک می‌کنند تا مشکلات خود را حل کنند و به منابع آموزشی دسترسی پیدا کنند.
  • قابلیت توسعه: همه این پلتفرم‌ها از طریق افزونه‌ها، ماژول‌ها (Modules) و قالب‌ها قابل توسعه هستند.
  • سیستم مدیریت محتوا: هدف اصلی هر سه پلتفرم، مدیریت و انتشار محتوا در وب‌سایت است.

جوملا دومین CMS محبوب در جهان است که حدود 3 درصد از کل وب سایت‌ها با آن طراحی شده‌اند. اما در حال حاضر تنها 6.4 درصد سهم در بازار CMS دارد و این سهم نیز به طور مداوم در حال کاهش است. جوملا تا سال 2010 پیشرو بود و یا حداقل سهمی برابر با وردپرس داشت، اما پس از این دوره، وردپرس بر جوملا و سایر CMS پیشی گرفت. در تصویر زیر سهم بازار CMS را برای هر کدام از سیستم‌های مدیریت محتوا می‌بینید.

مقایسه وردپرس، جوملا و دروپال از نظر سهم بازار

مقایسه وردپرس، جوملا و دروپال؛ کدام CMS بهتر است؟

در ابن بخش با رویکرد نقد و بررسی تفاوت وردپرس، جوملا و دروپال را از نظر چند فاکتور بررسی می‌کنیم تا بتوانید کسب و کار خود را انتخاب کنید. در جدول زیر در یک نگاه کوتاه به بررسی هر سه CMS پرداخته‌ایم.

✔️ تفاوت از نظر دسترسی به قالب‌های آماده

در مقایسه با وردپرس و جوملا دسترسی به قالب‌ها در دروپال و تعداد آنها محدودتر است و اگر شما قالب‌های فعلی را دوست ندارید باید هزینه بالایی برای طراحی آن توسط یک توسعه دهنده مناسب کنید.

✔️ مقایسه جوملا، وردپرس و دروپال از نظر مقیاس‌پذیری

 دروپال می‌تواند ترافیک بسیار بالایی را مدیریت کند، برای وب‌سایت‌های بزرگ و پیچیده مناسب و نسبت به جوملا و وردپرس مقیاس پذیرتر است.

✔️ تفاوت پیچیدگی استفاده وردپرس، جوملا و دروپال

 دروپال پیچیدگی بیشتری نسبت به وردپرس و جوملا دارد و یادگیری آن زمان بیشتری می‌برد.

✔️ مقایسه وردپرس با جوملا و دروپال؛ سهولت استفاده

وردپرس ساده‌ترین و کاربرپسندترین گزینه، به‌ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک و وبلاگ‌نویسان است که راه‌اندازی آن آسان و کتابخانه‌های گسترده‌ای دارد؛ در حالی که راه‌اندازی و پیکربندی جوملا و دروپال، پیچیده‌تر است.

✔️ تفاوت سیستم های مدیریت محتوا از نظر سفارشی‌سازی

وردپرس طیف گسترده‌ای از قالب‌ها و افزونه‌ها برای سفارشی‌سازی آسان وب‌سایت‌ها ارائه می‌دهد، اما دروپال بیشترین انعطاف‌پذیری و سفارشی‌سازی را دارد که برای وب‌سایت‌های بسیار سفارشی مناسب است. جوملا گزینه‌های سفارشی‌سازی متنوعی دارد اما ممکن است نسبت به وردپرس به دانش فنی (Technical knowledge) بیشتری نیاز داشته باشد.

✔️ تفاوت وردپرس، جوملا و دروپال از نظر موارد استفاده

وردپرس برای طراحی وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌های کوچک کسب‌وکار، فروشگاه‌های آنلاین با افزونه WooCommerce مناسب است؛ در حالی که جوملا برای راه‌اندازی انجمن‌های آنلاین، سایت‌های عضویت، وب‌سایت‌های بزرگ کسب‌وکار با نیازهای پیچیده محتوایی به کار می‌رود.

دروپال وب‌سایت‌های بزرگ سازمانی، برنامه‌های کاربردی وب بسیار سفارشی با ویژگی‌های پیشرفته.

✔️ تفاوت وردپرس دروپال و جولا از نظر امنیت 

دروپال به‌طور کلی امن‌ترین پلتفرم CMS است که از ماژول‌های امنیتی قوی برای کاهش خطرات مرتبط با افزونه‌های شخص ثالث استفاده می‌کند.

بهترین CMS برای موتورهای جستجو کدام است؟

در انتخاب بهترین CMS باید میزان بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو (SEO) را هم در نظر بگیرید. هر سه سیستم مدیریت محتوای وردپرس، دروپال و جوملا قابلیت‌هایی برای SEO به شما ارائه می‌دهند، اما هر کدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند.

  • وردپرس: وردپرس به دلیل سادگی استفاده و افزونه‌های متنوع، یکی از محبوب‌ترین CMSها برای SEO است. افزونه‌های متنوعی مانند Yoast SEO و Rank Math به شما امکان می‌دهند تا به راحتی محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. همچنین، تعداد زیاد قالب‌ها و تم‌های وردپرس به شما کمک می‌کند تا یک وب‌سایت با طراحی کاربرپسند و واکنشگرا (Responsive) داشته باشید.
  • دروپال: دروپال نیز یک پلتفرم قدرتمند برای SEO است و به شما امکان می‌دهد تا کنترل کاملی بر روی ساختار URLها، متا تگ‌ها و سایر عناصر مهم SEO داشته باشید. با این حال، دروپال پیچیدگی بیشتری نسبت به وردپرس دارد و ممکن است سئوی آن برای مبتدیان دشوارتر باشد.
  • جوملا: جوملا نیز ابزارهای SEO خوبی را ارائه می‌دهد، اما به اندازه وردپرس و دروپال  برای  SEO بهینه شده نیست. با این حال، با استفاده از افزونه‌های SEO و تنظیمات مناسب، می‌توانید وب‌سایت جوملای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

بهترین CMS برای پلتفرم‌های پیچیده

هر سه CMS برای اکثر کسب‌وکارها مناسب هستند. در ۱۵ سال گذشته، همه آن‌ها نیازهای هرگونه کسب‌وکار دیجیتال، از تجارت الکترونیک تا آموزش آنلاین و پلتفرم‌های عضویت، را پوشش داده‌اند. برخی ویژگی‌ها ممکن است در یکی از این پلتفرم‌ها راحت‌تر قابل انجام باشند اما در کل از هر سه CMS به خصوص دروپال و جوملا می‌توان برای طراحی سایت‌های پیچیده استفاده کرد. اما در نهایت، انتخاب بهترین CMS برای کسب‌وکار شما به نیازهای فنی و وب‌سایت شما بستگی دارد. بسیاری از کاربران برای شروع کسب و کرا خود از وردپرس استفاده می‌کنند.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم، عاشق زندگی، نوشتن، نقاشی و صد البته مهارت‌ها و تجربه های جدید :)
مقالات مرتبط
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
قالب وودمارت یک راه حل قدرتمند برای طراحی یک فروشگاه اینترنتی است. این قالب با انعطاف پذیری بالا، مجموعه ویژگی‌های غنی و رابط کاربری بصری، به شما این امکان را می‌دهد تا فروشگاه رویایی خود را به راحتی راه اندازی کنید. در این مقاله، آموزش قالب وودمارت را شروع و شما را با جنبه های مختلف این قالب ...
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.