ایکون
قالب اکسترا
120 وبسایت آماده شرکتی و فروشگاهی
فقط با 1,159,000 تومان
مشاهده و خرید
ساخت وبلاگ در وردپرس؛ ساخت مقاله در وردپرس
مجموعه مقالات وردپرس

آموزش ساخت وبلاگ در وردپرس

اگر به تازگی با وردپرس آَشنا شده‌اید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که نحوه ساخت وبلاگ در وردپرس چگونه است؟ برای طراحی هر نوع سایت با وردپرس، به بخش وبلاگ نیاز دارید. اگر شما هم به دنبال راه‌اندازی صفحه بلاگ و نوشته‌ها برای سایت خود هستید، این مقاله برای شما است.

0
24 مهر 1403
آخرین بروزرسانی: 24 مهر 1403

وردپرس در ابتدا یک سیستم برای وبلاگ نویسی بود که با گذشت زمان و اضافه شدن امکانات حرفه‌ای، در حال حاضر از آن برای طراحی و ساخت انواع سایت استفاده می‌شود. داشتن یک وبلاگ یا بخش نوشته‌ها برای طراحی هر نوع سایت ضروری است؛ زیرا به بهتر دیده شدن سایت شما کمک می‌کند. این مقاله یک راهنمای کامل است؛ ابتدا نحوه ساحت وبلاگ در وردپرس را به صورت گام به گام توضیح می‌دهیم و سپس به ساخت وبلاگ در المنتور اشاره می‌کنیم.

نحوه ساخت وبلاگ در وردپرس

در این بخش همه مراحل ساخت و طراحی مقاله در وردپرس را از خرید دامنه تا تنظیمات وردپرس برای بخش نوشته‌ها آورده ایم.

گام اول: انتخاب یک دامنه مناسب 

نام دامنه (Domain Name) مانند آدرس خانه شما در دنیای آنلاین است. اولین قدم برای ساخت وبلاگ، خرید یک دامنه (نام وب‌سایت شما) و یک هاست (فضای میزبانی فایل‌های وب‌سایت) است. دامنه آدرس وب‌سایت شما را مشخص می‌کند و هاست فضایی است که فایل‌های وب‌سایت شما در آن ذخیره می‌شود. یک دامنه خوب باید ویژگی های زبر را داشته باشد. در انتخاب نام دامنه گفتیم دامنه باید:

  • مرتبط با موضوع وبلاگ: دامنه‌ای انتخاب کنید که به موضوع وبلاگ شما مرتبط باشد.
  • کوتاه و به یاد ماندنی: دامنه‌های کوتاه و آسان برای تایپ، به خاطر سپردنی‌تر هستند.

گام دوم: انتخاب یک هاستینگ با عملکرد مناسب

در این مرحله از ساخت وبلاگ در وردپرس باید یک هاست یا فضای ذخیره سازی مناسب برای سایت خود انتخاب کنید. هاستینگ فضایی در سرور است که فایل‌های وب سایت شما در آن ذخیره می‌شوند. یک هاستینگ خوب ویژگی‌هایی مانند سرعت بالا، آپتایم بالا، پشتیبانی قوی، فضای ذخیره‌سازی کافی دارد. هاست وردپرس به دلیل بالاترین سازگاری با قالب‌ها و افزونه‌های وردپرسی راست چین می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. در راهنمای خرید هاست همه نکاتی که باید برای انتخاب هاست در نظر بگیرید را آورده‌ایم.

گام سوم: انتخاب و سفارشی‌سازی قالب وردپرس

قالب وردپرس (WordPress Theme) ظاهر کلی وبلاگ شما را تعیین می‌کند. هر سایتی که بخواهید طراحی کنید از وبلاگی گرفته تا فروشگاهی نیاز به ساخت صفحه مقاله دارید؛ بنابراین انتخاب قالب یک قدم ضروری است. شما می‌توانید از بین هزاران قالب رایگان و پولی موجود، قالبی را انتخاب کنید که با سلیقه و موضوع وب‌سایت شما مطابقت داشته باشد. به علاوه قابلیت‌های مورد انتظار شما را نیز داشته باشد و امکان طراحی یک وبلاگ حرفه‌ای را به شما بدهد.

بعد از انتخاب و نصب قالب می‌توانید از بخش تنظیمات قالب یا بخش سفارشی سازی آن زا طبق نیاز خود تنظیم کنید. برای تغییرات پیچیده در بخش ویرایشگر باید CSS بلد باشید.

⚠️نکته: برای طراحی وبلاگ در وردپرس اگر یک قالب انتخاب کنید نیازی به مرحله نصب وردپرس نیست؛ چون با نصب قالب با بسته نصبی، به صورت خودکار وردپرس هم نصب می‌شود.

محصول پیشنهادی
بنر
هاریکا، بهترین قالب مجله و وبلاگی ایرانی
دسته بندی : قالب وبلاگ
869
فروش
84%
رضایت

در ادامه دموهای سه تا قالب وبلاگی برتر راست چین یعنی قالب هاریکا، مگامگ و  را می‌توانید ببینید.

قالب هاریکا     پیش نمایش قالب هاریکا

قالب مگامگ     پیش نمایش قالب مگامگ

گام چهارم: نصب و راه‌اندازی وردپرس 

برای طراحی وبلاگ با وردپرس باید ابتدا این سیستم مدیریت محتوا (CMS) را نصب کنید. پس از خرید دامنه و هاست، نوبت به نصب وردپرس (WordPress installation) می‌رسد. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) محبوب و رایگان است که به شما امکان می‌دهد به راحتی وب‌سایت خود را مدیریت کنید. برای نصب وردپرس باید مراحل زیر را طی کنید.

  •   ورود به هاست: ابتدا به پنل هاست خود که می‌تواند سی پنل، دایرکت ادمین یا پلیسک باشد وارد شوید.
  • دانلود آخرین نسخه وردپرس: به سایت wordpress.org مراجعه کرده و آخرین نسخه وردپرس فارسی را دانلود کنید.
  • شروع فرآیند نصب: آخرین نسخه را در هاست خود و در مسیر Public_html آپلود کرده و آن را اکسترکت کنید سپس اطلاعاتی که در پوشه وردپرس هستند را به روت یا همین پوشه Public_html منتقل کنید.
  • ساخت پایگاه داده: در این بخش باید یک پایگاه داده (Database) ایجاد کرده و نام پایگاه داده یا پیشوند جدول را در این مرحله از نصب وارد کنید.
  •   وارد کردن جزئیات سایت: آدرس سایت خود را وارد کرده تا فرایند نصب شروع شود، سپس اطلاعات اولیه‌ای مانند نام سایت وردپرس، یک نام کاربری ادمین، یک رمز عبور و یک آدرس ایمیل ادمین را وارد کنید.
  • دسترسی به داشبورد وردپرس: پس از تکمیل نصب، با استفاده از لینک yourdomain.com/wp-admin وارد داشبورد وردپرس شوید.
بر ای اینکه کامل با فرایند نصب WordPress آشنا شوید در نصب وردپرس در هاست سی پنل به طور کامل این مراحل را به صورت تصویری و کامل توضیح داده‌ایم.

گام پنجم: ایجاد اولین پست وبلاگ

پس از انجام تنظیمات اولیه وبلاگ و نوشته‌ها، می‌توانید اولین پست خود را ایجاد کنید. برای ایجاد یک پست، عنوان، متن، دسته‌ها، برچسب‌ها و تصویر شاخص را مشخص کنید.

  • از پیشخوان وردپرس > منوی نوشته‌ها، گزینه افزودن نوشته جدید را انتخاب کنید.

افزودن نوشته جدید به وبلاگ در وردپرس

  • در این بخش از ساخت وبلاگ در وردپرس، عناصر یک پست یعنی عنوان و متن را بنویسید، دسته، برچسب، نامک و تصویر شاخص را مشخص کنید.

تنظیمات و نوشتن مقاله در وردپرس

  •  با استفاده از کلمات کلیدی مناسب، ساختار مناسب محتوا، تصاویر با کیفیت نوشته را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید. دقت کنید که نوشته شما باید کاملا به سال و نیاز کاربر پاسخ دهد تا گوگل آن را Helpful و مفید قلمداد کند.
  • انتشار پست: پس از تکمیل مقاله، روی دکمه انتشار کلیک کنید.

نکته: اگر نخواهید مقاله را همان موقع منتشر کنید می‌توانید از بخش وضعیت حالت زمان بندی را انتخاب کنید تا هر زمان که بخواهید مقاله در سایت منتشر شود.

تنظیمات پیشرفته برای طراحی وبلاگ در وردپرس

اما اگر قصد دارید یک وبلاگ حرفه‌ای داشت باشید که برای همه شناخته شده هستند باید چه کارهایی انجام دهید.

تنظیمات عمومی وبلاگ

در این مرحله از ساخت وبلاگ در وردپرس، از پیشخوان وردپرس تنظیمات زیر را انجام دهید. در واقع شما باید برگه نوشته‌ها را در این بخش از تنظیمات تعیین کنید.

  • تنظیمات عمومی: عنوان وبلاگ، توضیحات وبلاگ، آدرس ایمیل، زبان سایت.
  • تنظیمات خواندن: در این بخش برگه نوشته‌ها، نحوه نمایش پست‌ها (Posts) در صفحه اصلی، تعداد پست‌های نمایش داده شده در صفحه وبلاگ و غیره را تعیین کنید.

تعیین برگه نوشته ها برای ساخت وبلاگ در وردپرس

  • تنظیمات نوشتن: تنظیمات پیش‌فرض برای پست‌ها و صفحات را در این بخش انجام دهید. در این بخش، دسته پیش فرض نوشته‌ها که معمولا دسته پیش فرض را باید دسته بندی نشده انتخاب کرده و ساختار پیش فرض نوشته را نیز تعیین کنید.

تنظیمات نوشتن و دسته پیش فرض نوشته‌ها در وردپرس

نصب افزونه‌های ضروری

افزونه‌ها به شما امکان می‌دهند تا قابلیت‌های جدیدی به وب‌سایت خود اضافه کنید. برخی از افزونه‌های ضروری وردپرس را در ادامه آورده‌ایم؛ در واقع در این بخش از ساخت وبلاگ در وردپرس باید افزونه‌های ضروری را نصب کنید.

  • افزونه‌های سئو مثل رنک مث و یواست سئو به بهینه سازی وبلاگ و بهبود صفحات و نوشته‌های شما در موتورهای جستجو کمک می‌کنند.
  • افزونه‌های امنیتی: افزونه وردفنس، افزونه iThemes Security
  • افزونه‌های بهبود سرعت و عملکرد: WP Rocket, W3 Total Cache
  • افزونه پشتیبان‌گیری: UpdraftPlus, BackupBuddy

ترویج و توسعه وبلاگ

بعد از ساخت وبلاگ در وردپرس، برای اینکه افراد وبلاگ شما را پیدا کنند، باید آن را تبلیغ کنید. شما می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات و همکاری با سایر وبلاگ‌نویسان برای ترویج وبلاگ خود استفاده کنید.

  • شبکه‌های اجتماعی: ایجاد پروفایل‌های اجتماعی و اشتراک‌گذاری پست‌های خود.
  • بازاریابی ایمیلی: ساخت لیست ایمیل و ارسال خبرنامه.
  • تبلیغات: استفاده از تبلیغات پولی در موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی.
  • مشارکت با سایر وبلاگ‌نویسان: تبادل لینک، نوشتن مهمان.

بهبود وبلاگ

بعد از ساخت مقاله در وردپرس برای اینکه وبلاگ شما همیشه به روز و جذاب باشد و ورودی خوبی از موتورهای جستجو بگیرد، باید به طور مرتب آن را بهبود بدهید. این کار شامل کیورد ریسرچ و تولید محتوا بر اساس کیوردها، به‌روزرسانی وردپرس، گرفتن بک آپ، بررسی سرعت و پرفورمنس وب‌سایت و بهینه‌سازی تصاویر می‌شود.

  • کیورد ریسرچ و تولید محتوا بر اساس آن: شما باید ترندهای روز را دنبال کنید و دقیقا بدانید کاربر در حوزه شما به دنبال چه می‌گردد به این ترتیب صفحاتی را ایجاد کرده که پاسخی به سوالات کاربر هستند یا به ترندهای روز پاسخ داده‌اند. به این ترتیب باید از ابزارهایی مثل SEMRush و یا حتی سرپ گوگل، گوگل ترند برای پیدا کردن موضوعات روز استفاده کنید.
  • به‌روزرسانی وردپرس: نصب به‌روزرسانی‌های جدید برای رفع باگ‌ها و بهبود امنیت
  • بکاپ‌گیری: گرفتن بک آپ منظم از وبلاگ
  • بررسی سرعت وب‌سایت: استفاده از ابزارهای بررسی سرعت
  • بهینه‌سازی تصاویر: کاهش حجم تصاویر بدون کاهش کیفیت

آنالیز و بهبود مستمر وبلاگ

بعد از ساخت مقاله در وردپرس، با استفاده از ابزارهای تحلیل وب‌سایت، می‌توانید عملکرد وبلاگ خود را بررسی و ورودی هر صفحه را پیگیری کنید تا بر اساس نتایج آن، تغییرات لازم را در وبلاگ خود ایجاد کنید. ابرارهای Google Analytics، Google Search Console برای تحلیل وبلاگ به شما کمک می‌کنند.

  • بررسی ترافیک: مشاهده تعداد بازدیدکنندگان، منابع ترافیک.
  • بررسی رفتار کاربران: مدت زمان ماندگاری کاربران، نرخ پرش.
  • بهبود محتوا بر اساس داده‌ها: ایجاد محتوای جذاب‌تر و مفیدتر.

چطور یک صفحه وبلاگ در وردپرس با المنتور ایجاد کنیم؟

المنتور (Elementor) یکی از بهترین و محبوب‌ترین افزونه‌های صفحه‌ساز است که برای ویرایش، سفارشی سازی و طراحی صفحات بدون نیاز به دانش کدنویسی به شما کمک می‌کند. در آموزش ساخت صفحه وبلاگ با المنتور، به طور کامل مراحل ایجاد یک مقاله با این صفحه ساز را آورده‌ایم ولی در کل برای ساخت وبلاگ با المنتور باید مراحل زیر را طی کنید.

  • افزونه المنتور را مانند هر افزونه دیگری نصب و فعال‌ کنید.
  •  یک صفحه جدید بسازید و با المنتور آن را ویرایش کنید. هر المانی که بخواهید را می‌توانید با درگ و دراپ به صفحه اضافه کنید.

ویرایش مقاله با المنتور؛ ساخت وبلاگ در المنتور

  • از بخش قالب‌های آماده المنتور، یک قالب از پیش طراحی شده انتخاب کنید. همچنین برای اینکه همه نوشته‌های شما از یک قالب پیروی کنند، می‌توانید یک صفحه را از ابتدا با المان‌های المنتور طراحی و به عنوان یک قالب جدید ذخیره کنید. برای این کار از پیشخوان وردپرس > المنتور، افزودن قالب را بزنید و آن را طراحی کنید. سپس می‌توانید در سربرگ قالب‌های من، آن قالب را درج کنید تا امکان استفاده از آن را داشته باشید

ساخت وبلاگ با المنتور با ایجا قالب جدید و ذخیره آن

  • عناصر مختلف مانند عنوان، متن، تصاویر، ویدئو را به صفحه اضافه کنید.

ساخت وبلاگ و مقاله با المنتور

  • روی هر المان در صفحه کلیک کرده و از بخش تنظیمات در المنتور ظاهر عناصر را ویرایش کنید.
  • صفحه ذخیره کرده و دکمه انتشار را بزنید.

نکته: قالبی انتخاب کنید که با افزونه المنتور کاملا سازگار باشد؛ لازم است قبل از تهیه قالب از این موضوع مطمئن شوید.

در این مقاله نحوه ساخت مقاله و وبلاگ در وردپرس را در چند گام توضبح دادیم. سپس گفتیم که چطور با نصب المنتور می‌توانید صفه نوشته‌ها یا نوشته تکی را با المنتور بسازید.

مهسا کاظمی پور
مهسا کاظمی پور
مهسا هستم، عاشق زندگی، نوشتن، نقاشی و صد البته مهارت‌ها و تجربه های جدید :)
مقالات مرتبط
بنر
آموزش قالب وودمارت؛ آموزش صفر تا صد طراحی فروشگاه
قالب وودمارت یک راه حل قدرتمند برای طراحی یک فروشگاه اینترنتی است. این قالب با انعطاف پذیری بالا، مجموعه ویژگی‌های غنی و رابط کاربری بصری، به شما این امکان را می‌دهد تا فروشگاه رویایی خود را به راحتی راه اندازی کنید. در این مقاله، آموزش قالب وودمارت را شروع و شما را با جنبه های مختلف این قالب ...
بنر
آموزش گام به گام بسته نصب آسان در لوکال هاست
اگر در لوکال هاست وب سایت خود را راه اندازی کنید می توانید یکباره وب سایت خود را به هاست منتقل کنید. یعنی بدون آنکه نیاز به هاست و دامنه داشته باشید، سایت را بدون استرس و نگرانی راه اندازی می کنید  و پس از مطمئن شدن از همه تغییرات دلخواهتان، آن را به هاست اصلی انتقال می دهید. همچنین در مصرف ...
بنر
آموزش نصب و فعالسازی ioncube در زمپ
ionCube Loader ماژولی است که برای اجرای فایل های رمزگذاری شده روی سرور نصب می شود. نصب و فعالسازی ioncube به سادگی انجام می شود. در صورت فعال نبودن ionCube شما با خطا مواجه می شوید. اما راهکار ساده رفع این خطا نصب ionCube در کمتر از چند دقیقه است که در ادامه به توضیح آن به صورت ویدئویی می پردازیم.
بنر
آموزش نصب آسان قالب وردپرس در Cpanel
شاید شما هم این جمله را شنیده باشید. در کم تر از 10 دقیقه سایت وردپرس خود را نصب کنید. در نگاه اول به نظرتان این جمله فقط یک تبلیغ برای جذب مخاطب به نظر می‌رسد اما کاملا درست است. کافی است از بسته نصب آسان وردپرس استفاده کنید تا سایت شما در کم تر از 10 دقیقه، روی هاست نصب شود. با هم نصب قالب ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.