ایکون
ارزان ترین دامنه IR ایران
راست چین کلود
فقط 25 هزار تومان
ثبت دامنه
بهترین CDN های ایرانی
نقد و بررسی

معرفی بهترین و سریع ترین CDN های ایرانی

استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN) سرعت بارگذاری سایت‌تان را افزایش داده و بستری امن برای ارتباط با کاربران فراهم می‌کند. بسیاری از سایت‌های داخلی از CDN خارجی استفاده می‌کنند اما گاهی اوقات شرایط خاصی برای وضعیت اینترنت کشور پیش می‌آید که استفاده از سرویس‌های خارجی عملاً ممکن نیست. در چنین شرایطی، باید از سرویس CDN داخلی استفاده کنید. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که کدام سرویس CDN داخلی برای سایت‌تان مناسب است؟ در ادامه لیستی از بهترین CDNهای داخلی را معرفی کرده تا بر اساس نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

0
06 تیر 1403
آخرین بروزرسانی: 12 تیر 1403

CDN یا Content Delivery Network یک شبکه از سرورهای مختلف در چند مکان جغرافیایی است که محتوای سایت را در خود ذخیره می‌کنند و با بارگیری سریع محتوا مثل صفحات HTML، فایل‌های جاوا اسکریپت و غیره امکان انتقال سریع آن را فراهم می‌کند. در واقع شبکه توزیع محتوا یا CDN، فرآیند توزیع محتوا و نمایش اطلاعات به کاربران را سریع‌تر انجام می‌دهد.

هنگامی که کاربر از طریق یک موقعیت جغرافیایی خاص سایتی را باز می‌کند، اطلاعات از نزدیک‌ترین سرور در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. انتخاب یک CDN ایرانی یا خارجی مناسب در عملکرد سایت شما تاثیر دارد؛ در ادامه می‌گوییم که چرا باید از CDN ایرانی استفاده کنید و در نهایت بهترین CDN های ایرانی را معرفی می‌کنیم.

اما چرا باید از CDNهای ایرانی استفاده کنیم؟

یکی از بهترین CDN های خارجی کلودفلر است که بسیاری از سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. CDN‌های ایرانی نیز برای سایت‌های ایرانی از لحاظ سرعت بارگذاری و تجربه کاربری انتخاب مناسبی هستند و می‌توانند محتوا را به صورت محلی توزیع کنند؛ به علاوه در زمان قطعی اینترنت نیز CDN خارجی پاسخگو نیست. اما راهکار چیست؟

راهکار: استفاده از CDN ایرانی به جای CDN خارجی

سرورهای شبکه توزیع محتوای خارجی در سراسر دنیا گسترش پیدا کرده است و بسیاری از ایرانی‌ها هم سرویس‌های خارجی استفاده می‌کنند. گاهی اوقات بنا به شرایط خاص، ممکن است اینترنت سراسری کشور با اختلال و قطعی روبرو شود، در چنین شرایطی، امکان دسترسی به سرویس‌های خارجی وجود ندارد و عملاً سایتتان در دسترس نیست. در چنین شرایطی سایت‌هایی که از این سرویس استفاده می‌کنند، از دسترس خارج می‌شوند. شبکه توزیع محتوای داخلی جایگزین مناسبی برای CDN خارجی است؛ چرا که با اینترانت هم کار می‌کند و در صورتی که دسترسی به اینترنت جهانی از طرف دولت محدود شده باشد، باز هم می‌توانید سایت خود را در کمترین زمان به کاربران نمایش دهید.

فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین CDN ایرانی

خب حالا چطور بهترین CDN داخلی را انتخاب کنید؟ در ادامه 6 تا از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب بهترین CDN را آورده‌ایم.

  • شناخت صحیح مخاطبین هدف: مخاطبین شما از نظر مکان جغرافیایی کجا قرار دارند و ترافیک سایت شما بیشتر از چه نقاطی است. در واقع مخاطبین شما بیشتر از ایران هستند یا خارج از کشور. برای مثال ممکن است برای شما CDN ای مناسب باشد که در نقاط مهم ایران ( تهران و شهرهای بزرگ ) حتما سرور داشته باشد.
  • ویژگی‌های CDN: سی دی ان‌ها از لحاظ تعداد سرور و سایر ویژگی‌ها با هم تفاوت دارند. برای مثال تکنولوژی Anycast در میزبان کلود به مسیردهی هوشمند سایت شما کمک می‌کند و اگر ین امکان برای شما مهم است در انتخاب شما تاثیر دارد.
  • گزارش‌گیری و تحلیل از اطلاعات: اگر به سرویس CDN ای نیاز دارید که امکان گزارش‌گیری از کاربران و عملکرد CDn را به شما بدهد.
  • تعداد سرورها و سرعت توزیع: برای انتخاب بهترین CDN باید به تعداد سرورها و سرعت آنها در توزیع اطلاعات توجه کنید. برای مثال بعضی از CDNهای ایرانی و خارجی به مخاطبین گسترده در سراسر جهان خدمات می‌دهند و شما باید بر اساس نیاز و ترافیک خودتان CDN را انتخاب کنید.
  • میزان انعطاف پذیری: اگر نیاز به تغییر تنظیمات CDN دارید و اینکه بتوانید آن را شخصی سازی کنید بهتر است CDN ای انتخاب کنید که قابلیت شخصی سازی داشته باشد.
  • DNS و سایر تنظیمات آسان: در هنگام انتخاب یکی از کارآمدترین CDNها باید استفاده آسان از آن را در نظر بگیرید. شما به CDN ای نیاز دارید که کار با تنظیمات آن پیچیده نباشد برای مثال فرایند تنظیم DNS باید راحت باشد

نکته: با استفاده از ابزارهایی مانند Mlytics و CloudHarmony می‌توانید عملکرد CDN را ارزیابی کنید.

راست چین کلود با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، جدیدترین نسل سرورهای HPE، استفاده از رم‌های DDR4، سرویس امنیتی IMUNIFY360، بکاپ گیری منظم و راه اندازی سریع بعنوان یک شرکت هاستینگ قدرتمند ظاهر شده است،

خرید هاست وردپرس راست چین

بهترین شبکه توزیع محتوا (CDN) داخلی کدامند؟

در این بخش، 5 تا از بهترین سرویس‌های CDN ایرانی را بررسی می‌کنیم تا بتوانید از یکی از آنها برای سایت خود استفاده کنید. از میان این لیست، ابرآروان و میزبان کلود طبق نظر کاربران محبوب‌ترین CDNها هستند.

ابر آروان؛ یکی از بهترین CDNهای ایرانی ابر آروان؛ مشهورترین CDN ایرانی

ابر آروان یا آروان کلود یکی دیگر از شرکت‌های فعال در زمینه ارائه سرویس CDN داخلی است؛ که در حال حاضر بیش از 40 هزار سایت روی این سرویس میزبانی می‌شود و از سرورهای مختلف در بیش از 30 کشور دنیا استفاده می‌کند؛ این ویژگی سی دی ان ابر آروان را به یکی از بهترین CDN ایرانی تبدیل کرده است. در ابر آروان پلن‌های CDN مختلفی ارائه می‌شود و جالب است بدانید که بسته رایگان هم در این شرکت ارائه شده است که برای سایت‌های نوپا و تازه‌تاسیس یک گزینه عالی محسوب می‌شود.

میزان ترافیک و درخواست در سرویس‌های غیر رایگان آن نامحدود است. همچنین این CDN از سایت شما در برابر حملات DDos در لایه 3 و 4 شبکه، محافظت کرده و امنیت سایت شما را تا حد زیادی تامین می‌کند. در نسخه رایگان امکان بهینه‌سازی تصاویر وجود ندارد و در صورت نیاز، باید هزینه پرداخت کنید. همچنین اگر مصرف شما از 200 گیگ عبور کند، باید به سراغ پلن‌های تجاری و غیررایگان بروید.

ابر آروان بیش از 40 پاپ‌سایت در 30 کشور مختلف از 5 قاره دنیا دارد و بهترین شبکه توزیع محتوای ایرانی محسوب می‌شود. در نسخه رایگان این سرویس، محدودیتی در تعداد درخواست وجود ندارد اما فقط امکان تعریف 5 قانون صفحه امکان‌پذیر است.

بهترین CDN داخلی؛ میزبان کلود میزبان کلود؛ بهترین و پایدارترین CDN داخلی

میزبان کلود یکی دیگر از بهترین CDN های ایرانی است که با توجه به زیرساخت هوشمند شبکه CDN، پایدارترین سرورها را ارائه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این سرویس، پرداخت هزینه به ازای مصرف است. در واقع، نیازی نیست که شما هزینه سرویس را پرداخت کنید تا برای شما فعال شود؛ بلکه سرویس فعال می‌شود و هر چقدر که از آن استفاده کرده باشید، هزینه پرداخت می‌کنید.

اگر به دنبال CDN خوبی هستید که امکانات بهینه‌سازی تصاویر را هم در اختیار شما قرار دهد، میزبان کلود یکی از بهترین گزینه‌ها است. چرا که هماهنگی بسیار خوبی میان این سرویس و امکانات مختلف آن وجود دارد و باعث شده تا کاربران به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

در نسخه رایگان میزبان کلود 5 میلیون درخواست ماهانه و 3 قانون صفحه دارید. همچنین حداقل مدت زمان کش 60 دقیقه است؛ تنها امکانی که در نسخه رایگان به آن دسترسی نخواهید داشت، امکان استفاده از دیوار آتشین (فایروال) است.

آسیاتک؛ بهترین CDN ایرانی

آسیاتک؛ بهترین سرویس CDN ایرانی رایگان

آسیاتک یکی از بزرگ‌ترین دیتاسنترهای ایران است که یکی از خدمات آن، ارائه CDN قدرتمند است. در حال حاضر CDN آسیاتک از بهترین سرویس‌های ایرانی است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد. البته این سرویس از شرکت آسیاتک به تازگی ارائه شده است اما در همین مدت کوتاه با توجه به رایگان و قدرتمند بودنش، توانسته جایگاه بسیار خوبی در میان کاربران کسب کند.

CDN آسیاتک از دیسک‌های پر سرعت SSD در سرورها استفاده می‌کند. همچنین با کمک قابلیت HTTP Pseudo Streaming امکان پخش آنلاین ویدئو برای کاربران وجود دارد. اگر در خارج از کشور زندگی می‌کنید، سایتی دارید و کاربران شما ایرانی هستند پیشنهاد می‌کنیم از شبکه توزیع محتوای آسیاتک استفاده کنید. دلیلش این است که ترافیک برای کاربران شما نیم‌بها حساب می‌شود و امنیت کاربران هم در بالاترین حد ممکن قرار می‌گیرد.

پاپ‌سایت‌های آسیاتک در شهرهای مختلف داخلی نظیر شیراز، تبریز، تهران، اصفهان، مشهد و قم قرار گرفته‌اند که کاربران از نزدیک‌ترین سرور اطلاعات موردنظر را دریافت می‌کنند.

ابر دراک؛ بهترین سی دی ان های ایرانی ابر دراک؛ بهترین CDN ایرانی با 42 پاپ در سراسر دنیا

ابر دراک یکی دیگر از بهترین CDNهای ایرانی و اولین CDN با پشتیبانی از IPV6 است که امکانات بسیار خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از مهم‌ترین امکانات آن می‌توان به تعداد درخواست‌های نامحدود و رایگان سمت سرورها و مدیریت درخواست‌ها به صورت هوشمند اشاره کرد. پشتیبانی از استریم مدیا را می‌توان یکی از بهترین ویژگی‌های این سرویس‌دهنده دانست.

ابر دراک به شما کمک می‌کند تا از سرویس‌ها در انواع سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید. همچنین استفاده از رمزنگاری انتقال اطلاعات بر اساس پروتکل TLS باعث شده تا امنیت سایت‌هایی که روی آن میزبانی می‌شود، تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند. شما می‌توانید پس از ثبت‌نام از این سرویس استفاده کنید و سپس بر اساس میزان مصرف خود، هزینه پرداخت کنید. امکان تعیین سطح دسترسی برای اعضای تیم در ابر دراک از دیگر ویژگی‌های جذاب آن است.

در نسخه رایگان ابر دراک به 3 میلیون درخواست ماهانه و 3 قانون صفحه دسترسی دارید. همچنین امکان استفاده از فایروال با 3 قانون وجود دارد و پهنای باند در اختیار فقط 50 گیگ است.

افرانت؛ بهترین CDN داخلیافرا نت؛ بهترین CDN ایرانی با امکان دانلود فایل های حجیم

شرکت افرا نت یکی دیگر از بهترین CDN های ایرانی است و در کنار آن، خدمات هاستینگ هم ارائه می‌کند. مهم‌ترین مزیت استفاده از سی دی ان افرا نت پشتیبانی از فایل‌های بزرگ و پشتیبانی از Request Streaming است. بنابراین اگر سایتی دارید که در آن فایل‌های بزرگ دارید، سرویس‌های افرا نت گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

مقایسه CDN های داخلی در یک نگاه

در نهایت بر اساس فاکتورهایی که در جدول زیر آورده شده‌اند می‌توانید بهترین CDN ایرانی را انتخاب کنید.

ویژگی‌های کلیدی CDN ابر آروان میزبان کلود آسیاتک ابر دراک افرانت
پلن رایگان
پشتیبانی مناسب
تنظیمات آسان
ارائه گزارش های تحلیلی
محافظت در برابر حملات DDos
فایروال

مزایای استفاده از CDN داخلی

استفاده از شبکه توزیع محتوای داخلی برای سایت‌ها و سایر سرویس‌ها مزایای زیر را دارد:

  • بهبود سرعت سایت: با توزیع محتوا از طریق نزدیک‌ترین سرور به موقعیت جغرافیایی کاربر، زمان دریافت محتوا توسط کاربران کاهش و در نهایت سرعت بارگذاری افزایش پیدا می‌کند.
  •  کاهش ترافیک سرور اصلی: با ذخیره شدن محتوا در سرورهای داخلی شبکه توزیع محتوا، درخواست‌ها به‌جای سرور اصلی به سرورهای دیگر ارسال می‌شود که منجر به کاهش بار ترافیک سرور اصلی سایت خواهد شد.
  •  مقاومت در برابر حملات DDOS: شبکه توزیع محتوا فایروال‌های امنیتی مختلف ارائه می‌کنند که مقاومت سایت را در برابر حملا شدید افزایش می‌دهد.
  •  پاسخگویی بهتر در ترافیک بالا: اگر در زمان‌های خاصی، بار ترافیک سایت شما افزایش پیدا کند، ممکن است سرور اصلی پاسخگو نباشد. این شرایط، استفاده از شبکه توزیع محتوا باعث می‌شود تا بار ترافیکی روی سرور اصلی نباشد و هنگام ترافیک بالا، پاسخگویی بهتر انجام شود.

شبکه توزیع محتوای داخلی ابزاری است که در شرایط خاص، بهترین جایگزین برای CDN خارجی است. گاهی اوقات شرایط اینترنت در کشور به دلایل مختلف با چالش روبرو می‌شود و امکان استفاده از شبکه توزیع محتوای خارجی نظیر کلودفلر وجود ندارد. پیشنهاد می‌کنم اگر سایت شما نوپا است از CDN های رایگان استفاده کنید و به مرور که ترافیک سایت بالاتر می‌رود به سراغ پلن‌های پولی بروید.

مهسا کاظمی پور | کارشناس سئو
مهسا کاظمی پور | کارشناس سئو
مهسا هستم و 4 ساله در حوزه وردپرس و دو سال در حوزه سئو فعالیت دارم. معتقدم که انسان در شرایط نامساعد نباید خودش رو ببازه و نا امید بشه چون فصل دوباره جوونه زدن هم خواهد رسید...
سوالات متداول

بعضی از CDN های ایرانی مثل آسیا تک پلن رایگان دارند و شما بدون پرداخت هزینه می‌توانید CDN را برای سایت خود فعال کنید. سایر سرویس ها با توجه به نوع خدمات پلن هزینه متفاوتی را دریافت می‌کنند.

CDN یا شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network) شبکه‌ای از سرورها است که در مکان‌های مختلف جغرافیایی در سراسر دنیا قرار می‌گیرند تا محتوای وب‌سایت در سریع‌ترین زمان به کاربر تحویل دهند.

مقالات مرتبط
بنر
دیلیت اکانت تلگرام؛ آموزش حذف اکانت تلگرام در یک دقیقه
به هر دلیل ممکن است که بخواهید اکانت تلگرامتان را حذف کنید، لازم است که اشاره کنم دلیت اکانت تلگرام کار بسیار راحتی است. به دو طریق می‌توان نسبت به حذف اکانت تلگرام اقدام کرد. یکی از این روش‌ها که روش سریع و فوری است، از طریق وبسایت رسمی تلگرام انجام می‌گیرد.
بنر
4 روش تضمینی تغییر پسورد اینستاگرام
فراموش کردن رمز اینستاگرام یکی از مشکلات رایج کاربران است که در این مطلب به 4 روش رایج و تضمینی بازیابی پرداخته‌ایم. این تغییر رمز حتی در شرایطی که به رمز قبلی دسترسی ندارید هم کاربرد دارد.
بنر
بازیابی رمز دوم تلگرام در کمتر از 1 دقیقه!
رمز دوم تلگرام یک روش برای افزایش امنیت حساب کاربری تان است تا از ورود افرادی که به هر طریقی قصد ورود به حسابتان را دارند جلوگیری کنید به این ترتیب حتی اگر کسی به گوشی شما دسترسی داشته باشد نمی تواند وارد حساب شما شود و باید رمز دومی که برای تگرام قرار دادید را داشته باشند.
بنر
بهترین DNS های رایگان 2023
احتمالا شما هم از سرعت اینترنت شاکی هستید و اگر در مورد روش‌های بهبود آن جستجو کرده باشید، می‌بینید که تغییر DNS از ساده ترین راه حل هاست و با توجه به نیازتان به دنبال dns مخابرات، dns همراه اول یا DNS برای ps4 و پلی استیشن یا … هستید. ما در این مقاله بهترین DNS رایگان را برای شما عزیزان ...
0 دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.